Dottore Bonaccione
Newbie
Newbie

105 versnellingsbak: welke leverancier voor onderdelen?

di mei 10, 2016 15:19

Waarde Alfisti,

Ik ben van plan een versnellingsbak voor een bertone op te frissen. Nu wil ik de bak degelijk reviseren, waarbij ik wil garanderen dat ik niet binnen een jaar weer met een krakende 2e versnelling zit.

Over de resproductieonderdelen voor versnellingsbakken wordt veel geschreven. De heren van Alfaholics zijn heer en meester in het prijzen van hun eigen spul, maar ik ben wel als de dood dat ik dadelijk een medium kwaliteit synchromesh sleeve en ring op de kop tik. Daarbij: 130 pond voor zo'n synchrosleeve (maal 3) en nog eens 80 pond voor zo'n ring (maal 5): Auw! Dit alles plus VAT, wordt best een dure bak zo...

Welke kwaliteitsleveranciers kunnen jullie aanraden voor dit mooie maar noodzakelijke spul?

Groeten,

Koen

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: 105 versnellingsbak: welke leverancier voor onderdelen?

di mei 10, 2016 15:52

Alfamotive..of andere leverancier. je moet wel de dure synchros hebben... ontkom je niet aan.En bij AH telt nu even de wisselkoers helaas.
Je doet het werk zelf begrijp ik. Overigens stel je x3...zijn de synchros van de andere versnellingen ook weg dan?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dottore Bonaccione
Newbie
Newbie

di mei 10, 2016 16:28

Ik ga er nu even voor het gemak van uit dat de andere inderdaad ook afgeschreven zijn.

Maar alleen de synchro van 2 vervangen zou meteen een enorme bezuiniging zijn :)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 10, 2016 19:25

5x nieuwe synchro en 3x schakelmof is wel worst case scenario.
Overigens moet je duimen dat de "dog rings" (de nederlandse benaming weet ik eerlijk gezegd niet... :oops: ) op je tandwielen (metname 2) niet te ver heen zijn. Zijn overigens alle 5 zelfde. Dus kan je evt van de 5 van een donorbak trekken.
Die van 5 heeft minst te lijden.
(dogrings zijn niet nieuw te koop bij mijn weten)
Doorgaans red je het wel met nieuwe synchro op 2 en 3 en evt nieuwe schakelmof op 1/2 en evt 3/4.
Als iemand anders dat trucje al niet voor jouw al een keer heeft uitgehaald, en dat is niet onwaarschijnlijk bij een circa 40 jaar oude bak, kan je ook schakelmof 5/R op 1/2 zetten (R kant is als je geluk hebt als nieuw, die zet je naar 2)
Op 2 een nieuwe synchro en die van 5 op 3. En synchro 3 naar 5. Scheelt veel geld.
Als je de boel lang heel wilt houden kan je evt de grote tandwielen in je bak laten verlichten. (afdraaien en gaten boren) Hoeven synchro's straks minder werk te verzetten tijdens schakelen, want minder roterende masse om te vertragen en te versnellen.

Gr
DJ

Performa
Guru
Guru

di mei 10, 2016 20:19

Ik hoop voor jou dat het niet nodig is of je een donor hebt.
Maar ehm made in the US of A https://www.centerlinealfa.com/store/2849
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di mei 10, 2016 22:06

Ik heb er synchros van spruell in. Schakelen super. Over de duurzaamheid kan ik niet zo veel zeggen. Slechts een paar duizend circuit kilometers.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mei 11, 2016 08:18

Ik heb er synchros van spruell in. Schakelen super. Over de duurzaamheid kan ik niet zo veel zeggen. Slechts een paar duizend circuit kilometers.
Ik neem dat je dat ironosch bedoeld :D
Paar duizend circuit km's zegt genoeg natuurlijk.
Als je site van spruell goed doorspit kom je ook nog paar woorden tegen over premium synchro's :lol:

Was ik gisteren nog vergeten te melden, spruell.
Ff dollarkoers en invoer narekenen.
Anders is OKP in Dld ook nog een optie.
Of magazijn van Vireo in Houten, of bij vanlingenalfaparts informeren.
Classicalfaparts kan ook.

Gr DJ

Dottore Bonaccione
Newbie
Newbie

wo mei 11, 2016 13:38

Genoeg keuze zie ik al, dank voor de opties!

Ben helemaal gewend aan het geven van tussengas bij terugschakelen, maar als mijn ega de Bertone bestuurt worden de tandjes van de 2 toch regelmatig gepoetst :shock: :shock:

Terug naar “Algemene Technische vragen”