Aangezien ik zelf op zoek ben naar een Bertone, vroeg ik mij af wat voor varianten van de juniors er zijn gemaakt doorheen de jaren. Er zijn heel wat wijzigingen geweest, en ik kan nergens een goed overzicht vinden. Misschien kan iemand daarbij helpen? Wat ik zelf bij mekaar kan puzzelen is het volgende (in chronologische volgorde):
1. Brievenbusje, staande pedalen, staand dash, diepe achterschermen. Bj: 1966?
2. Zelfde als 1 maar met hoge achterschermen. Bj: 1967-1969/1970?
3. Zelfde als 2 maar met tietendash (zoals 1750, maar zonder middenconsole). Bj: 1970?
4. Overgang naar gladde neus (zoals 1750 maar met 2 koplampen), hangende pedalen. Bj: 1970-1974? Introductie 1600 junior in 1972.
5. Unificato (2000 neus en interieur, inclusief middenconsole). Bj: 1974-...?
De jaartallen zijn maar wat giswerk van mij, daar kan iemand waarschijnlijk wel corrigeren. In welke mate heeft de productie van verschillende varianten trouwens door mekaar gelopen?
Nu krijg ik de indruk dat er ergens nog een categorie mist, nadat ik in recente advertenties twee ietwat andere 1300 en 1600 juniors heb zien voorbijkomen. Gladde neus met de enkele horizontale strip, maar met 4 (en niet 2) koplampen, 1750 look dus. Beide hadden een tietendash maar mét middenconsole. Zijn er zo ooit (kort) juniors origineel gemaakt? Of hebben beide auto’s toevallig ooit achteraf dezelfde modificaties gekregen aan zowel neus als interieur (net zoals er ook een aantal juniors met grote achterlichten rondrijden)?
Alvast bedankt voor jullie hulp