Ik heb begin dit jaar een 166 opgehaald. Verzekering afgesloten Obv chassisnummer. Vliegtuig naar Milaan, daar opgehaald door de verkoper. Koopcontract bij ACI kantoor, kopie paspoort en rijbewijs. Vriendelijk verzoek van de verkoper om direct in NL over te schrijven en de Italiaanse papieren op te sturen. En dus wel gewoon op de Italiaanse platen naar NL gereden. Aldaar direct door naar de rdw, bpm papieren al gedownload en ingevuld. Keuren en op eendags nl kenteken naar huis om te wachten op nl kenteken. In de tussentijd uiteraard wel netjes de papieren retour aan de Italiaanse verkoper, evenals de platen.
Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar zal ook afhangen van de verkoper.... Alternatief is om voor 200e een Duits export kenteken aan te vragen. Kan ook voor Italiaanse auto's. Kost 200e inclusief de verzekering, is eigenlijk een koopje, want die is al 110e. Dan kun je op die platen naar NL rijden. Als je in NL direct door gaat naar de rdw ben je technisch gezien ook niet in overtreding als je met een buitenlands kenteken rijdt in nl.
Anderzijds gebruik google even kijk bij de diverse professionele partijen. Er zijn er een paar die op basis van een Duits kenteken regelen dat je geoorloofd in de EU mag rijden. Op een forum als dit ga je echt geen duidelijk antwoord krijgen vanwege de vele klok en klepel reacties, naast de verschillende ervaringen van de personen die het echt gedaan hebben.... Als IK het nog een keer zou doen zou ik zo'n Duitse plaat regelen.