Beste forumleden,
Ik heb mij zojuist op dit forum aangemeld omdat ik een idee in m'n kop gehaald heb, waarvan mijn hart zegt 'JAAAA', maar mijn verstand 'nou, zou je dat wel doen?' En dat wil ik dus even aan wat Alfa-kenners voorleggen.
Momenteel heb ik een Volvo 480 voor mijn dagelijkse kilometers. Dat betreft vooral snelwegverkeer, totaal loopt dat op tot 35.000 km per jaar, volgend jaar naar verwachting nog maar 24.000 km per jaar. Diesel-afstanden eigenlijk, maar ik wil geen diesel omdat die meestal al een hoge kilometerstand hebben en omdat die op steeds meer plekken geweerd worden. Ik zoek dus 'iets leuks' op benzine, budget voor aanschaf is 3 mille, met maximale rek tot 4 mille voor iets echt onweerstaanbaars. Kofferruimte en achterbank zijn van geen belang, zolang er een laptoptas mee kan is het goed. Voor praktisch en betrouwbaar gezinsvervoer hebben we een Mazda 6 Sportbreak staan. Dit mag dus best iets onpraktisch en leuks zijn.
Die Volvo 480 loopt op z'n eind. Technisch is 'ie nog prima, maar de carrosserie wordt snel rotter. Dat vergt een complete restauratie, maar daar heb ik het geld niet voor, ik kan de auto zolang niet missen en daarna is het zonde om 'm te blijven gebruiken in weer en wind. Dus ben ik zachtjes aan naar iets anders aan het uitkijken. Ik kijk veel naar Citroëns Xantia, dat vind ik een mooi model (maar niet heel spannend verder) met eigenwijze techniek (hydropneumatische vering). Ik hou wel van eigenwijze technische oplossingen. Maar nou werd ik een paar weken geleden door iemand gewezen op een mooie Alfa GTV met de opmerking 'zou dat niks voor jou zijn?' Dat heb ik toen meteen afgewimpeld met 'dat durf ik niet aan', maar sindsdien knaagt er iets. Ergens in m'n achterhoofd blijft die GTV 'rondspoken'. Van die Volvo 480 zei ook iedereen dat ik daar op leeg zou lopen, dat ze onbetrouwbaar waren, dat je er niet aan moet beginnen. Toch heb ik daar dik drie jaar en ruim 100.000 km plezier van inmiddels. Ja, er zit in die tijd ruim 7 mille aan onderhoud in, maar afgezet tegen de kilometers en het feit dat er geen afschrijving is, vind ik dat nog wel acceptabel.
Maar nu de vraag: is een Alfa GTV 2.0 16v Twin Sprak L uit 2000 een geschikte auto voor dagelijks gebruik? De auto 'slaapt' binnen in een onverwarmde garage, maar gaat 's winters gewoon de weg op. Concreet gaat het om dit exemplaar:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/alfa ... e=lr&pos=5
Wat denken jullie hiervan? Kan dit? Is deze motor geschikt om (met goed onderhoud) door te rijden tot een tonnetje of 3? Kan ik nog aan onderdelen komen als die nodig zijn? Is een GTV roestgevoelig, zo ja, op welke plekken? Ik heb ook een GT overwogen, maar die zijn prijzig, gevoelig voor olieverbruik (behalve de V6) en roesten aan de bodemplaat. Deze GTV is stiekem onder m'n huid gekropen.... is dit exemplaar bekend hier trouwens?
Enfin, veel vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groeten,
Jeroen