Met dank aan forumleden de gouden tip gekregen om eens naar de lucht massa meter te kijken wat betreft het stotteren op constant toerental a 2000-2500 toeren.
LMM eruit, luchtfilter bak er af met 4 10mm boutjes.
Met een stanleymes de kit er uit snijden onder het deksel, en dan voorzichtig loswippen, wat dit stukje techniek blootlegt. Wat je ook doet, blijf van dat tandwiel af! dat heeft Bosch heel precies zo ingesteld, daar ga je niks aan verbeteren
Als de klep beweegt dan gaat wijzertje mee, en die sleept over die zwarte koolstof baan. Daar zit het euvel, die is ingesleten. Om eens dichterbij te komen moeten de 4 grote schroeven op het zwarte frame los. Deze zitten met loctite vast, dus goed drukken bij het losdraaien
Dan kan het paneeltje aan de kant. Die zit alleen vast met een kabel aan het wijzergedeelte, aan de prinplaat zitten geen kabels vast.
Hier (met flits) kun je goed zien dat de baan flink is ingesleten. De weerstand klopt dan niet meer en de lmm stuurt verkeerde signalen naar de ECU die de brandstofinspuiting verkeerd aanpast
Helaas kun je deze variant niet zo verstellen als bij sommige andere Bosch LMMs. die hebben een in hoogte verstelbare wijzer, en dan kun je m dus hoger zetten en het armpje iets buigen. Dat gaat niet.
Geen nood, er zijn nog 2 dingen die je kan doen. Als eerste alles goed schoonmaken met een wattenstaafje en Isopropyl alcohol.
Dan de 3 schroefjes losdraaien die de koolstofbaan en printplaat vasthouden
Dan kun je het hele plaatje ietsjes naar boven of naar beneden schuiven. Hou hem daar vast en schroef de 3 schroeven weer goed vast.
Helaas ging bij mij de bovenste schroef niet los en draaide die meteen dol (met goede schroevendraaier en veel kracht nog wel) dus ik kom de plaat niet zo ver bewegen als dat ik zou willen.
Nu komt het armpje op een stukje verse baan terecht, en stuurt de LMM weer goede waardes door. Beetje lijm in de rand van het deksel en terug erop zetten.
Resultaat: merkbaar beter constante loop tussen de 2000 en 2500 toeren. Niet perfect in mijn geval maar dat komt doordat het plaatje niet genoeg naar beneden kon vanwege die dolle schroef.