matty1983
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 18:57
Locatie: enschede

alfa 156 do's and dont's?

vr okt 14, 2016 12:49

Ik wil graag een 156 berlina aanschaffen en kom er met regelmaat eentje tegen op interwebs. Nu wordt er ook weleens wat aangeboden met teksten dat er een motormanagement lampje brandt, maar dat alles opgelost is en vervangen. Alleen blijft het lampje branden.

dit verhaal als voorbeeld:

Een hele nette 156 met 2.0 JTS motor.
Bomvol met alle optie's, nieuwe voorbanden, thermostaat en snaren.
Auto heeft echter 1 klein probleem, het motor management lampje brand soms wel soms niet.
Computer geeft aan dat een lambda sensor defect is maar alles wat er mee te maken heeft is vervangen. Rijd en loopt verder ook als een zonnetje, maar zeg het liever van te voren.
Nou blijkt dat bij een Alfa wel vaker voor te komen, het is en blijft een Alfa!

klopt dit?

Daarnaast zoek ik een aantal tips bij het kopen van een mooie occasion. Ik wil minimaal een 1.8 TS tweede fase dus vanaf 2002. Tips over auto's te koop zijn ook welkom

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: alfa 156 do's and dont's?

vr okt 14, 2016 19:50

Motormanagementlampje gaat nooit voor niets branden. Probleem is alleen dat je maar 1 lampje hebt voor een enorm scala aan foutmeldingen afkomstig van een dozijn sensoren. Als alles functioneert zoals het hoort dan zou het lampje niet mogen branden. Dat het een minimale storing is waar je verder geen last van hebt en die geen kwaad kan gaat een lampje je niet vertellen. Enige manier om er achter te komen is uitlezen en op basis van de code de oorzaak achterhalen. Dan kun je op dat moment altijd nog beslissen of je er mee door kunt rijden of dat je het laat maken.

In dit geval kan het de lambdasensor zelf zijn die stuk is, als deze vervangen is dan zit het in het mengsel. Vaak wordt de storing veroorzaakt omdat de ECU het mengsel niet krijgt bijgeregeld om de juiste lambdawaarde te krijgen. De sensor meet dan een afwijking en geeft dat door als een storing. Oorzaak kan een lek zijn in het in- en uitlaattraject tussen de luchtmassameter en de lamdbasonde. Lekke luchtslang voor de gasklep, lek bij het uitlaatspruitstuk etc. Als dat allemaal in orde is kan het het ook nog een storing in de brandstoftoevoer zijn zoals een lekkende injector.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: alfa 156 do's and dont's?

zo okt 16, 2016 20:36

Probleem bij de jts was de slechte verbinding van de connectoren van de breedband lambda sensoren. Hierdoor gaat telkens het motor management lampje branden.
Deze kun je het beste door solderen aan de stekker, zoek maar even op het forum, ik heb als eens beschreven hoe ik dat ooit gedaan heb.
Geen olieverbruik deze JTS?

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: alfa 156 do's and dont's?

do okt 20, 2016 16:58

Ook handig is om zelf zo'n uitleesapparaatje te kopen voor een tientje of 3. Kun je zelf checken wat er is en resetten. Ik heb er een gekocht toen ik een Renault Espace had. :oops:
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: alfa 156 do's and dont's?

vr feb 17, 2017 13:49

Ik heb jaren met een brandend motormanagementlampje rondgereden. Het ding is tig keer uitgelezen en gaf geen storing maar het lampje bleef branden. Ik heb er geloof ik wel 200000 km mee rondgereden zonder problemen. Dus dit probleem komt vaker voor.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”