Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za dec 24, 2016 20:22

Nummer 10 inderdaad, krijg 'm dus niet van de carrosserie af. Zit overigens niet met borgplaatje vast, maar met splitpen.
Laten zitten spookte ook al door m'n hoofd. Maar wil eigenlijk wel alles laten stralen en coaten. Nu zou het geen ramp zijn als alleen die dwarse bevestiging niet gecoat wordt, gezien hij zo te zien al onder een laag zwarte beschermende verf zit.
Laatst gewijzigd door Veloce op za dec 24, 2016 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 849
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za dec 24, 2016 20:28

Kom je er met een slijptol niet bij? Zo ja: rats de bouten door. Zo nee: lekker
Laten zitten.

Je bent goed bezig! =D>

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo dec 25, 2016 09:02

Is het een bevestiging met twee bouten of vier bouten per kant?

Bij twee zou ik ze niet doorslijpen want ik denk dat je die bouten niet zo makkelijk kan krijgen ivm de platte kant.

Een goede doppenset en een pijp om te verlengen dan moeten ze toch loskomen.

En natuurlijk flink er aan gaan hangen.

Jammer dat ik niet in de buurt woon anders had ik je wel even geholpen.

Ciao

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo dec 25, 2016 11:27

viewtopic.php?f=1&t=78677

Als het met loshalen niet netjes wil is er ieder geval nieuw te koop. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo dec 25, 2016 12:17

Ik heb ze zelf nieuw nog op zolder liggen :lol: Blijf ik met 't probleem zitten dat daar de bouten niet bij zitten, zoals Jan al aan gaf.

@Jan
Zijn maar 2 bouten waarmee hij vast zit. Bedankt voor de geboden hulp tot nu toe
Laatst gewijzigd door Veloce op zo dec 25, 2016 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo dec 25, 2016 12:21

viewtopic.php?f=1&t=78677

Als het met loshalen niet netjes wil is er ieder geval nieuw te koop. :D

Gr
DJ
Daar zitten de bouten niet bij!

Die zou ik weg slijpen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 15:46

Weer een klein stukje verder, maar die verd**** draagarmmoeren krijg ik niet los.
Casterstangen uit elkaar gehaald, die zaten echt bizar stevig vast door verroeste draad. Veerschotels uit elkaar, ook lekker werkje gezien die helemaal onder de bitumen zaten en de bout waarmee de bumpstop zat bevestigd dus ook lekker stroef ging.
Maar die draagarm krijg ik dus echt niet los, ook niet met ringsleutel erop en een hamer. Hele bus IMAL er al op leeg gespoten.
Dus dan maar laten zitten en de rest er af halen, dacht ik...
Achterste arm gaat er zonder problemen af, de voorste past helaas niet. Daar komt de kant van de bus tegen de carrosserie aan. Beetje bijbuigen lijkt me niet echt lekker daar en ook niet voldoende voor genoeg ruimte.
Warm stoken de makkelijkste optie?
Doorflexen heb ik nog nooit gedaan en heb ook geen flex.
Moerensplijter? (komt die door dergelijk hard materiaal heen en zijn die moeren nog te krijgen?)

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 17:43

Een zelf sleutelende alfist zonder flex? :lol:

Daar moet dan maar eens verandering in komen. Zo duur zijn die niet bij de bouwmarkt. Vaak niet de fijnste machines om lang en vaak mee te werken, trillen nogal, maar voor incidenteel gebruik prima.

Ik zou voorzichtig de moeren open flexen.
Nieuwe moeren zijn wel te vinden. Misschien geen kasteelmoer maar zelfborgend, maar dat werkt ook prima.
Ik gok overigens dat moeren gelijk zijn aan fuseekogelmoeren. Daar heb ik nog wel een handje van in kasteel uitvoering.
Ik zou zelf ieder geval nu perse alles van de auto willen hebben en netjes geverfd en goed gangbaar.

Flexen met platte dunne kant van de schijf in lengte richting van de bout. Niet te dicht tegen de moer aan beginnen. Steeds klein stapje opschuiven. Als materiaal van de moer op de bout blauw kleurt agv warmte is het vermoedelijk zo dun dat wanneer je er een tang op zet het vanzelf los springt. Beetje lastig uitleggen via forum dit. "Live" is makkelijk. Snijschijf gebruiken. Kan je nauwkeuriger meewerken.
Die heb je overigens ook in 1mm dikke variant. Zgn. carrosserieschijfjes. Erg fijn.

Gr DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma dec 26, 2016 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 17:48

Of voor je gaat flexen gewoon die draagmoeren eens goed heet stoken.
Werkt doorgaans erg goed.

Als je twee sleutel in elkaar haakt kan je ook meer kracht zetten.
De ring op de moer, en andere sleutel met de ringkant inhaken op de steek kant van de sleutel die op de moer zit.
Geen idee hoe ik anders moet uitleggen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 17:54

Of als laatste nieuwe HSS boortjes kopen 2,5-3mm en heel voorzichtig langs het schroefdraad in de moer boren zodat de spanning van de moer af is en je draait ze wel los.

Wel een precies klusje maar wel te doen.

En gebruik een elektrische boormachine.
Een accu tol draait wat te langzaam.
En smeren met olie of kruipolie tijdens het boren.

gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 18:32

Ok, thanks wederom heren! :thumbs:
ik ga denk ik eerst eens proberen met heet stoken. Flex haal ik anders wel ergens vandaan, mijn oom heeft veel en goed gereedschap.

Die kasteelmoer is sleutel 22, die van de fuseekogels is 19mm. Heb ik er ook nog een paar van liggen, maar passen helaas niet. Zelfborgend moet denk ik wel in dit maatje te vinden zijn.

P.s. ik heb jarenlang een stalling zonder stroom/stopcontact gehad, dus bijna geen electrisch gereedschap en ook weinig grote klussen aan de auto kunnen uitvoeren. Sinds vorig jaar heb ik een huis met garage en afgelopen zomer is de auto permanent naar thuis verhuisd. Dat is toch wel héél erg fijn. 8)
Toevallig wel een paar maanden terug een hele goede en dure elektrische Makita boormachine van mijn verjaardag gekregen. :)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma dec 26, 2016 22:44

Sleutel 22 is normaliter M14.
Kom je gemiddeld toch minder vaak tegen, ook in fijn draad variant, dan M12 (sleutel 19) of M16. (sleutel 24)
Dan idd beter eerst maar eens goed warm stoken. Slopen kan altijd nog.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di dec 27, 2016 21:35

Ik zou eerst pogen de moer los te krijgen dmv warmstoken en meestal lukt het daar wel mee.
Indien dat toch niet lukt, zou je de optie van moeren doorslijpen kunnen overwegen. Echter niet met een flex doen dat is veel te groot en lomp hiervoor. Gebruik een Dremel met dunne slijpschijven, kun je heel precies op meerdere posities de moer inslijpen. Kans is dat door de warmte ontwikkeling van het slijpen meehelpt om de moer los te krijgen.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr dec 30, 2016 13:48

En los! :banana:

Een lang wringrijzer gekocht van 75-80cm, diepere versterkte dop 22 erbij gezocht. Moest bij 3 van de 4 bouten nog even flink duwen en toen kwamen ze met een fikse "knak" los. Mijn ringsleutel 22 was al een langere/sterkere uitvoering van Facom voor extra kracht, maar dat wringijzer is toch andere koek. :lol:


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za dec 31, 2016 09:25

Kijk, de aanhouder wint altijd! :D :thumbs:

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”