Computer reset zal inderdaad nodig zijn, hij geeft een onderhoudsmelding op het display. Oliekwaliteitssensor weet ik niet. Volgens het boekje geeft de auto vanzelf aan wanneer olie gewisseld moet worden, er staat geen interval in het boekje. Maar dat lijkt nu gewoon op gereden km's, het is in ieder geval exact 30k.
Filter vervangen (natuurlijk), evt. banjobout controleren, turbo vullen niet nodig. Verder geen bijzonderheden t.o.v. ander alfa's.
Dan die olie. Ik weet dat het boekje Selenia aanbeveelt, maar dat is natuurlijk ook maar net waarmee Fiat een afspraak heeft. Vroeger mocht er in alle alfa's uitsluitend Agip en het is ook wel eens Shell geweest geloof ik. Daarnaast geeft het boekje de specificaties waar de olie aan moet voldoen voor het correct functioneren van de auto, en daar staat:
SAE 5W40, ACEA C3
FIAT 9.55535-S2
Dan zou elke olie met die specificaties moeten voldoen, dus bijv. deze van Kroon moet toch prima zijn:
SPECIALSYNTH MSP 5W-40
ACEA C3-12
Fiat 9.55535-S2
De Kroon zou zelfs iets beter moeten zijn, die is API SN/CF, de Selenia is API SM/CF.
http://www.oilspecifications.org/articles/api-sn.php
Probleem met Selenia is dat het niet overal verkrijgbaar is, zo kan mijn lokale garage het niet bij zijn normale leveranciers krijgen. Als ik er op sta kan hij het wel ergens vandaan halen. Maar voor ik dat doe moet ik er wel een goede reden voor hebben.
Dus, is er een goede reden om uitsluitend Selenia te gebruiken en geen andere (merk)olie die voldoet aan de specificaties zoals ze in het onderhoudsboekje zijn opgegeven voor correct functioneren van de auto?