Bij mijn Alfetta ontstaan vanaf zo'n 4000 toeren trillingen die vanuit de aandrijflijn lijken te komen, oa voelbaar in versnellingspook. Ook is in het koppelingspedaal vibratie te voelen wanneer wordt geschakeld na ver doortrekken in een versnelling. Trillingen zijn ook in stilstand aanwezig met ingetrapte koppeling bij > 4000 toeren. Blok is volledig gereviseerd, vliegwiel iets afgedraaid en gebalanceerd (ik weet niet of dit samen met de krukas of los van elkaar is gebeurd). Cardanas heeft nieuwe Hardy-schijven en is gebalanceerd. Vliegwiel van de koppeling/versnellingsbak is ook afgedraaid en gebalanceerd. Nu kreeg ik de suggestie om het vliegwiel samen met de drukgroep te laten balanceren, dus dat was ik ook van plan.
Maar... tijdens het demonteren ontdekte ik dat één van de 3 bouten waarmee de cardanas vastzit aan de flens van de versnellingsbak ca 3 mm langer is dan de andere 2. Waarschijnlijk heb ik er een verwisseld met m'n 75 TS donor. Ik heb ze gewogen en de langere bout is ca 2 gram zwaarder dan de korte. Dit kan uiteraard onbalans geven.
Wat ik mij afvraag is of die 2 gram onbalans (op 4,5 cm van het hart van de cardanas) deze voelbare vibraties kan veroorzaken. In dat geval hoef ik alleen maar 3 gelijke bouten te gebruiken en kan ik de zaak weer monteren. Anders toch vliegwiel met drukgroep laten balanceren?
(Ik heb het even uitgerekend: Deze onbalans veroorzaakt een centrifugaal kracht van ca 9 N bij 3000 toeren en 36 N bij 6000 toeren)
2e vraag: De markeringen op vliegwiel (van de motor) en de krukas waren niet duidelijk, het zou dus kunnen zijn dat ik bij het opbouwen van het blok het vliegwiel niet in de juiste stand op de krukas heb gezet. Hoeveel invloed kan dat hebben? Ik voel er weinig voor om dit vliegwiel steeds een stukje te verdraaien, alles te monteren om dan te constateren dat het nog niet goed is en alles weer opnieuw te moeten doen.