Beste Maarten,
De 156 is een beetje een auto die je moet liggen. Misschien wordt mijn reactie wat gekleurd want ik kan het al 3 jaar niet eens worden met die auto, maar mijn vriendin kan ermee lezen en schrijven.
Persoonlijk snap ik de zitplaats van de bestuurder niet, er zit voor mijn gevoel teveel auto links naast me. Leidde ertoe dat ik eigenlijk altijd met de spiegel op de middenlijn van de weg rij als de 156 pak.
Draagarmen zijn best wel een dingetje, een paar jaar over drempels heen jagen en ze zijn gewoon op. Net als bij de 147 trouwens.
Normaal gebruik zal iets van een draagarm per 40k km opleveren, is best te overkomen.
Blokken en transmissie zijn, mits een beetje lief behandeld, erg sterk. We kochten er eentje met 190k op de teller en na een Savali kuur en 3 jaar gebruik verbruikt het nog geen druppel olie.
De eerste serie heeft een niet zelf resettend airbag systeem, als er ergens een stekkertje losgetrild is moet je die vastklikken en daarna naar de dealer om de code te laten resetten. Dan werkt het weer. Is evengoed maar een klein ongemak.
Ze hebben al variabele kleptiming d.m.v. een nokkenas versteller. Is een erg zwak onderdeel dat zich bij een koude start direct verraad. Dan komt ie wat rammelend en rochelend op gang, net als een oude diesel zeg maar. Kan ie evengoed heel oud mee worden. Zorgt wel voor minder vermogen/ koppel onderin dan wanneer het gewoon werkt.
Bodem is een cruciaal ding om te bekijken als je gaat bezichtigen. Vanaf de aanhechtingspunten van de bestuurdersstoel wil het nog wel eens beginnen. Neem een pen mee en prik gewoon her en der wat in de bitumen.
Heb me laten vertellen dat het een productiefout is. Ze werden met een gillend tempo gemaakt en kregen na het zuurbad niet genoeg tijd om te droger voor ze het verfbad ingingen.
Ook zit er een heel flauw foutje onder de parafan (zwarte plastic kast onder het voorraam waar de ruitenwissers uit komen).
Aan de passagierskant zit een hemelwater opvangbakje met een afvoer naar het opvangbakje onder de bestuurderskant, het afvoertje is eigenlijk te klein en verstopt snel (2 keer in 3 jaar als je met enige regelmaat onder een boom moet parkeren)
Het water kan dan nog maar een kant op en dat is over de rand naar beneden, precies in het interieurfilter en aanzuig voor de interieurventilator, ruikt erg muf en geeft natte schoenen voor de bijrijder.
De schroefjes die hiervoor los moeten zitten net voor de spiegels onder plastic dopjes en zijn van zwak ijzer. zsm vervangen voor RVS schroeven, originele schroeven zijn ook niet meer leverbaar.
Schroevendraaier steekt door afvoer heen, lege rechthoekige bak eronder is waar het interieurfilter in ligt: