Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

do feb 16, 2017 13:52

Branton dank voor de tip. Contactpuntjes en daarmee vonk zijn mijn probleem niet. De curve is slecht door de slapheid van de veertjes. Opnieuw reviseren is knudde want de veertjes zijn moeilijk verkrijgbaar en de richtbank .... Ik weet niet wie er 1 heeft. Dan ben ik zo 200 E verder en heb nog steeds een oude 2 ltr curve. Wil uit principe toch nog een beetje eruit persen door dit echt goed te krijgen (eerst AFR dan op bank). Dan moet ik wel een goede curve hebben anders lukt dit niet. Nokkenassen is ook een goede tip overigens.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

za apr 01, 2017 17:44

Ok, handel zit er in en loopt best aardig zo te horen. Heb curve gepakt van een 006. Dit kwam ik ergens op alfabb tegen.

Waar ik echter over in de war ben nu. Ik heb de verdeler eruit gepakt op punt F. Nieuwe erin en ook bougie 1 op zelfde punt erin gezet. (Mijn ontstekingsvolgorde van bougies is gelijk maar idd 180 graden gedraaid maar dat maakt geen fluit uit verder. )

Nu zit ik de draadjes op alfabb verder te lezen en krijg ik de indruk de 123 verdeler op een ander punt te moeten laten starten. F is toch BDP dus ik zit toch goed, of niet?

Andere is dat Jim K aangeeft dat de 006 curve beter is dan de 041 curve (die er origineel inzet). De vervroeging grijpt echter veel minder in. Heeft de 006 nog extra vacuum nodig? Of is het beter minder vervroeging te hebben? (of hebben we het eigenlijk over verlating) Iets met klok en klepel, dus kan iemand me even wat licht geven?

edit stond eerder Z, maar dat is van een andere auto.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 09:15

Zou BDP zeker testen/bepalen, om zeker te zijn..

1ecil. checken met meter, of met grote schroevendraaier ( geeft bij mij zelfde resultaat) en dan bdp bepalen..voordeel is dat je dan gelijk kunt checken of je plaatje wat vervroeging aanwijst nog goed zit, om afwijkingen uit te sluiten :wink:

std Curve2.0 beginnen, en na aanpassingen op rollenbank, zou mijn idee zijn..
heb in de mijne een std curve staan, en een aangepastte, waarop hij nu loopt, wijkt wel wat af, want op de std. curve loopt hij echt niet lekker meer..

Succes :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 09:22

P is BDP. F is stationair vervroeging, M is maximale vervroeging.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 12:14

P is dan kleine streepje voor F begrijp ik hieruit. Stat vervroeging is 0 op 900 toeren stationair, bij 1000 heb ik 3 genomen. Kom nu met deze curve op M wel goed uit met 4600 toeren.

Heeft 006 vacuumslang of niet?
Bert en Juul

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 12:21

Wat voor ontsteking heb je nu precies? Een tune, die je via de laptop kunt instellen, of een gewone 123, waarbij je met een klein schroefje tussen de curves wisselt?

0 graden bij 900 is echt heel weinig. probeer eens 10 graden bij 1000 rpm en dan oplopend naar ongeveer 32 maximaal.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 19:28

Wat voor ontsteking heb je nu precies? Een tune, die je via de laptop kunt instellen, of een gewone 123, waarbij je met een klein schroefje tussen de curves wisselt?

0 graden bij 900 is echt heel weinig. probeer eens 10 graden bij 1000 rpm en dan oplopend naar ongeveer 32 maximaal.
dacht een tune begrepen te hebben, en dat hij curve's volgde als voorbeeld #-o
anders ander verhaal, en heb ik er ook geen ervaring mee... ook al zat er in de andere Juul wel al een gewone 123, maar geen idee waar die op staat :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

ma apr 03, 2017 21:47

Sorry was ff ah werk. Heb een tune met bt, echt een aanrader. Volg nu curve 1600 van 006, nav van alfabb.

Eerder de waarde omhoog schroeven kan maar dan volg je iets anders, bv een shankle ofzo. Ik kom ook niet uit op 32. Wil wel eens kijken of het nog beter loopt met andere curve, vraag me alleen af wat ik kan verklooien. Zet ik daarmee ontsteking niet te vroeg? Ik heb gewoon een normale 2 ltr niets aan getjoend wel gereviseerd.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

di apr 04, 2017 00:21

Heeft 006 vacuumslang of niet?
Nope.

Reden dat ze deze op het AlfaBB wordt ervaren als een curve die het altijd doet heeft ook te maken met het het octaangetal, dat in de USA vaak lager is.
Bij mij deed deze 0 231 178 006 het ook goed (originele veertjes bosch omgebouwd naar elektronisch).

Je kunt natuurlijk sowieso de eerste (bovenste) lijn aanhouden. Weet niet wat je nu gedaan hebt? Het gebied tussen de 2 lijnen in het grafiekje geeft de band aan waarbinnen de originele vervroeging zich bevindt.

Afbeelding
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

di apr 04, 2017 08:33

Ik heb de bovenste aangehouden. Kan rustig een andere curve erin zetten is geen moeite en rijden. Begreep uit een ander draadje dat het zaak was enig snel op vervroeging te komen. Dus een curve die eerst steiler is. Ga ik wel wat pielen. Heb nog de 041 curve ergens en kom dit weekend weer bij de auto denk ik. Ik rij 98 dus dat is niet de issue. Begreep uit comment Jim K dat de 006 in veel gevallen ook beter zou rijden. Dacht dus laat ik daar mee starten, meer verdraaiing kan altijd nog.

Draadje alfabb:

http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963 ... curve.html

Dank overigens allen :thumbs:
Bert en Juul

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

di apr 04, 2017 10:05

bovenste curve lijkt me nog wat vroeger te kunnen staan..

1000/min ---10- 14gr
2000/min----16 -20gr
3000/min----22- 26gr
4000/min----28- 32gr
5000/min----32- 36gr

afh van motor opbouw natuurlijk, maar de laagst genoemde waarden moet vlg mij zeker kunnen op std motor, dus zou die ook eens proberen, stel je die gewoon als 2e curve in, kun je altijd switchen, mocht het niet bevallen.
pas bij extreme compressie, wil je tot max 30gr ofzo
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

di apr 04, 2017 19:54

Tx, ga ik proberen. Ben er nog niet hoe je bij de BT twee curves opslaat maar invoeren is ook wel erg simpel.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

di apr 04, 2017 21:54

Je kan gele draad via een schakelaar op 12v aansluiten. Geen spanning curve 1, wel spanning curve 2. Zie handleiding

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

wo apr 05, 2017 06:55

BT heeft geen gele draad :mrgreen:
Bert en Juul

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 tune, Bertone 2 liter

wo apr 05, 2017 21:41

Ff in de handleiding kijken dan

Terug naar “Algemene Technische vragen”