Maar weer eens een tussendoor projectje en topic gestart.
Ik had ooit eens van een marktplaatsaanbieder een versnellingsbak en 2 paar cilinderkoppen gekocht. Thuisgekomen bleek dat het onderdeksel van de bak maar met een paar boutjes vastzat, dit eraf gehaald en een stuk gebroken syncro ring viel eruit...miskoop dus, bak netjes uit elkaar halen is mij nog nooit gelukt laat staan weer in elkaar zetten. Van de 4 1.5-105pk koppen bleken 3 nokkenassen waardeloos, ook miskoop. Echter zat er wel nog een paar 36mm Webers op 2 koppen, op ebay gezet en mijn geld weer terug en een beetje, eind goed al goed..
Onlangs kwam ik de koppen weer tegen en een paar bleek zeer mooi bewerkt te zijn, kanalen vergroot, bijbehorende inlaat spuitstukken waren ook vergroot naar 40 mm voor de carbs (is normaal 36). De inlaat kleppen van de 105 pk koppen zijn even groot als die van 1700 8v koppen, 40mm (uitlaat kleppen altijd 33mm zelfs de 1200tjes). Hoewel er geen kleppen bij zaten.
De 1.5 105pk "flathead" koppen (boven) vergeleken met 1.7 8v koppen met verbrandingsruimte in de kop:
En zie hoe de 1.5 kop bewerkt is (links). En zie de slordige afwerking van de 1700 kop, weet niet zeker of ik zelf in mijn jonge jaren aan die inlaat opening gevijld heb. Het zijn in elk geval 100% zeker 1700QV koppen en geen IE en toch een uitsparing voor de (straal van) injector, waarschijnlijk zijn de koppen van QV carb en IE gewoon gelijk, maar dat is een aanname dus niet zomaar vanuit gaan.
Ik was ook nog bezig met een korte slag 1600 blokje met ex-Trofeo koppen met supergrote kleppen en kanalen en zeer wilde (gespleten) nokkenassen. Dat leek me nogal wild worden voor op straat en van een medeforummer licht gebruikte C&B fast road nokkenassen overgenomen. Die C&B zijn voor stoters met vulplaatjes en die had ik met 105-1.5 nokkenashuizen op de trofeo koppen gemonteerd, waarbij nog Ducati shims onder de stoters nodig waren om uit te komen met de klepspeling. Enfin, plan werd om een 2e motor op te bouwen, een wilde 87x67 1600 met de trofeo koppen en trofeo nokkenassen en een meer straatvriendelijke doch krachtige 1700 met de bewerkte 1.5 koppen en C&B nokkenassen.
Gebruikte 1700 blokken had ik nog, wel in onderdelen. Nieuwe zuigerveren besteld en een doe het zelf honer, nou dat honen werd een fiasco, zouden nooit meer standaard zuigers in kunnen. En ik plaatste de nieuwe zuigerveren in dat zelfhoon blok en in een ander, de zuigerveer speling was tegen de 1mm bij beide, veel te groot dus, cilinders te versleten. Trouwens ook een 1.5 blok met slechts 60.000 km bleek erg versleten cilinders te hebben, slijten meer dan ik altijd dacht ondanks dat ze nog wel goed lopen.
Enfin, dan maar overmaat zuigers bestellen maar die kosten ruim over 300 euro. Waarom geen standaard zuigers van een ander merk zoeken die passen, en als er toch geboord moet worden, zo groot mogelijk. De veilige grens voor een boxer schijnt 89 mm te zijn, een racer op een engelstalig forum beweerde dat dat een paar seizoenen meegaat maar niet eeuwig, is mij goed genoeg voor beperkt straat gebruik. Wel beginnen met een 1700 blok, een 1500 is anders gegoten en hou je niets over, cilinderwanden van 1700 en 1500 blokken zijn 5.5mm op het dunste punt dat ik kon vinden, dus opboren van 87 naar 89 blijft 4.5 mm over in de 1700, in de 1500 opboren van 84 naar 89 blijft maar 3 mm over dus...
Om een verhaal dat te lang dreigt te worden kort te houden, in de catalogus van Wiseco ( http://www.wiseco.com/Catalogs/SportCom ... atalog.pdf ) vond ik passende zuigers bij Nissan van een 4 cilinder 2.4 blok zoals in de 240SX en sedans en pickups die wij niet kennen. 89mm diameter, compressiehoogte 1 mm lager dan de Alfa zuiger en 21mm zuigerpen precies zoals de Alfa. Wiseco maakt gesmede zuigers (ook voor de boxer 16v in 87, 87.5 en 88 mm zoals men in de pdf kan zien) maar dat is niet nodig voor een non-turbo straat auto dus goede, eventueel gebruikte, standaard zuigers voldoen. Gezocht en gevonden op ebay, nieuwe standaard zuigers van een gerenommeerd merk (OEM leverancier) kosten inclusief nieuwe zuigerveren en zuigerpinnen slechts 100 dollar of zo, inclusief verzenden en invoerrechten had ik ze voor 120 euro in huis, hier besteld: http://www.ebay.de/itm/200949279274
Foto's, vergelijk met een 1700 8v Alfa zuiger en ook gemonteerd op een Alfa drijfstang, is allemaal perfect compatibel. Ook dat de zuigerpen niet precies in het midden zit is bij beide, vandaar het pijltje op de Alfa zuiger, bij de Nissan zuiger effe zelf opletten.
Zijn ook nog eens 40 gram lichter, en de zuigerpin is 10 gram lichter (iets grotere centerboring)
De compressiehoogte is 1 mm lager, en de holte in de zuigerbodem ongeveer even groot. Met standaard 1700 koppen met de verbrandingskamer in de kop zou je dan een te lage compressie krijgen maar met de "flathead" 105pk koppen kan je dat meer dan compenseren, wordt misschien wel iets te hoog. Ik heb er veel aan gerekend maar uiteindelijk maakt een paar cc verbrandingsruimte een hoop verschil in compressieverhouding dus moet gemeten worden.
Kort samengevat, een 1800 boxer met 72mm slag en 89mm boring, C&B nokkenassen en netjes bewerkte koppen en 40mm Dell'ortos, dat moet wel gaan. En hadden we medio jaren 80 een Nissan met Alfa techniek, krijgen we nu een Alfa met deels Nissan techniek. Hoewel het officieel geen Nissan zuigers zijn maar gewoon zuigers gemaakt ergens in een fabriek waar de operator een machine instelt op bepaalde waardes, en het product wat eruit rolt past niet geheel toevallig in een Nissan maar ook in een Alfa en eenmaal in een Alfa blok gemonteerd wordt het vanzelf een Alfa zuiger. Niet dat mij het wat uitmaakt, ik accepteer zelf graag een nieuw orgaan van een helaas voortijdig overleden Japanner als het past en nodig is.
Enige probleem is de koppakking, ik had dit topic eerder al aangemaakt op een Engelstalig forum ( http://www.classicalfaforum.co.uk/forum ... ?f=3&t=486 ) omdat daar toch wat meer geprutst en van de standaard afgeweken word dan hier en daar werd mij door iemand verzekerd dat een standaard koppakking voldoet. Echter de opening van een standaard pakking die ik heb is maar 88mm, dan zouden de ringen van de pakking in de verbrandingsruimte steken. Die racers wisselen toch paar keer per seizoen pakkingen dus dan zal het wel gaan maar daar heb ik geen zin in. Ik dacht slim te zijn, gewoon een paar Nissan pakkingen op maat maken. Een motor is een motor en als een koelkanaal een millimeter ofzo verschoven zit en hier iets te klein en daar iets te groot, en als de gaten voor de kopbouten niet precies overeenkomen, dat kan wel aangepast worden. Maar helaas, de Nissans hebben geen koelkanalen tussen de cilinders, die vermaledijde lijnmotoren moeten natuurlijk elke kunstgreep benutten om niet te lang te worden... Dus weet iemand een oplossing, een bedrijf dat koppakkingen op maat maakt (cometic in de USA had ik zelf al gevonden) en betaalbaar en van standaard straat kwaliteit, geen koper of zo, of weet iemand een motor met 89mm zuigers en dezelfde zuigerafstand als de Sud, ik kon er geen vinden, de Subaru koppen lijken meer op die van de aloude VM diesel qua opbouw. Of nieuwe standaard koppakkingen aanpassen met grotere ringen voor rondom de cilinders, niet iets om thuis te proberen lijkt me, of misschien weet iemand een leverancier van standaard pakkingen die het niet zo nauw neemt met de toleranties en pakkingen produceert die toevallig 89mm zijn? Ik heb hier een Reinz en die is 88mm.