De genoemde pagina van de RDW heb ik grondig bestudeerd hoor. Typekeuring hoeft niet, moet alleen aan de permanente eisen voldoen (APK eisen). De stevigheid komt wel goed. Ik heb een groot vouwdak al geplaatst en de voorrand van het gia dak wordt de achterkant van het vouwdak, dus de lasnaad is alleen de zijkanten van een cm of 15, weinig gevaar voor vervorming en de verschillende krommingen van het dak worden door het vouwdak gladgestreken. Uiteraard moeten de dakbogen aan de zijkanten ook goed aan elkaar gezet worden, dit is 3 dubbel staal van grote dikte, een stukje dakhuid zal tijdelijk verwijderd moeten worden om er goed bij te kunnen. De andere lasnaad is helemaal achteraan achter de reservewielbak. Doorzakken zal geen probleem zijn omdat zware lading recht boven de achteras ligt. Door het grote gat in het dak voor het vouwdak zal ik wel wat extra profielen aanbrengen om te voorkomen dat het rechthoekige gat een parallellogram word bij torderen van de koets. Overigens is op dit moment nog geen onomkeerbare actie uitgevoerd aan de 5 deurs koets.
De bedoeling is om een veel langere achteroverhang te maken dan een Giardinetta, meer zoals een 33 SW, misschien nog wel wat langer ligt eraan hoeveel gia dak ik heb...beetje de verhoudingen van een Volvo 240 station. Hij zal dan een lange ovale reservewielbak krijgen met plaats voor wiel en accu haha.
Een originele Gia heeft een tamelijk apart en uniek uiterlijk met de lange voordeuren, lange achterzijruiten en korte achterkant (samen met de Allegro Estate en classic Polo met de rechte achterkant) maar ik kan er geen fan van zijn.
Wat betreft het contact met de RDW, ik stuurde een mail met o.a. de vraag of herkeuren eigenlijk wel moet, dit moet als het carrosserie type anders wordt als op kenteken staat. Maar de origineel NL giardinetta's van waar ik het kenteken van opgezocht heb staan als "hatchback" op kenteken, zelfde als mijn 5 deurs. Ook vroeg ik of ik de herkomst van het Gia deel moest aantonen (identiteit). Als antwoord kreeg ik een mail met allerlei stukken tekst die ook op de website staan, geen echt antwoord dus. Daarna gebeld en de technisch medewerker werd een beetje kregelig en vroeg of ik de website wel gezien had, zucht, en dat ik maar beter een voorkeuring ter vaststelling van de identiteit van de gebruikte delen kon aanvragen. Daarna vond ik pas het volgende stukje op de website:
Artikel 8. Samengestelde voertuigen met een volledig zelfdragende
carrosserie en een aandrijflijn
1. Indien de zelfdragende carrosserie bestaat uit twee of meer
carrosseriedelen welke aan elkaar zijn gelast, en deze lasnaad bevindt zich
voor ten minste 75% over de breedte van het voertuig tussen de assen van het
voertuig, dan moet van de carrosseriedelen een voertuigidentificatienummer
kunnen worden vastgesteld. Voor het carrosseriedeel waarin zich geen
plaatdeel met het voertuigidentificatienummer bevindt, moet dat voertuigdeel
afzonderlijk aan de Dienst Wegverkeer worden overgelegd.
2. Het carrosseriedeel dat ten minste voor de helft deel uitmaakt van de
gehele carrosserie is bepalend voor de vaststelling van het
voertuigidentificatienummer van het voertuig.
Lid 1 is niet van toepassing aangezien 50% of meer van de lasnaad achter de achteras zit, dus voorkeuring acht ik niet nodig. Een keuring na ombouw wel denk ik, ik kan wel gewoon APK krijgen en rondrijden met "hatchback" op kenteken maar als een overijverige wetsdienaar mij aanhoud kan ik wel mondeling een samenvatting van bovenstaand verhaal houden, maar als die mij dan een "WOK" melding geeft moet ik alsnog naar de RDW.
Bij de RDW keuring na ombouw verwacht ik dan geen problemen over de deugdelijkheid en degelijkheid van de ombouw en dus ook niet over de identiteit van de auto, maar er zijn zoveel andere dingen aan veranderd zoals ander motortype, andere voorophanging, grotere spoorbreedte, andere remmen voor, zelfgemaakte achteras etc. en dit voldoet allemaal aan de APK eisen maar ik kan dan misschien toch beter een voorkeuring van 150 euro aanvragen. Ik zal nu een PB gaan sturen naar Remco met een paar vragen aan zijn bevriende RDW´er!