Vandaag de 159 opgehaald, en wil meteen mijn excuses maken. Sorry voor al die negativiteit die ik over de 159 heb opgeschreven, ik vind het nog steeds geen mega spannende auto, maar toen ik vanuit die Fiat weer in de 159 stapte begreep ik wel weer waarom ik Alfa rijd...
Die Fiat rijdt best wel leuk, hoor. Zolang je niet boven de 100km/u komt kun je er best leuk mee rijden en is het een vlot ding met 140pk. Verbruik slaat nergens op (1:11 gemiddeld, over 600km met 95% op de CC en in ECO-modus! Wow...), gevoelloze (elektrische) besturing, gevoelloos schakelen, dramatische navigatie, lawaaiige RFT-banden. Stoelen wel erg goed, voldoende ruimte ook. Maar daar betaal ik geen €32K voor dat deze moest kosten.
Als je dan weer in een 159 stapt is dat echt een verademing. Niet zo lichtvoetig als die Fiat (250kg lichter), maar je voelt tenmiste weer wat je voorwielen doen en waar je pook heen gaat.....en als je het gaspedaal intrapt boven de 100km/u gebeurt er ook nog eens iets. (met hetzelfde verbruik!
)
Uiteindelijk heb ik maar de helft voor de huur van de auto hoeven betalen. Nou ja, prima hoor.
Het lijkt er overigens op dat de bobine inderdaad de boosdoener was, die is vervangen. En mijn vermoeden dat ik al langer had, dat er iets in een bobine of bougie(s) niet goed zat klopt ook. Ik vond het de laatste tijd al wat minder goed oppakken onder de 2000rpm, alsof hij een heel klein beetje schokte en weinig puf had. Dat is nu totaal verdwenen en rijdt laag in de toeren ook gewoon weer soepel.