sandervvliet
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo apr 23, 2017 12:09

Alfa 147 klinkt als tractor !

di jun 13, 2017 22:26

Beste allemaal !

Onlangs naar alle tevredenheid mijn vierde alfa alweer gekocht, nu een 147 BJ 2001 1.6
Auto gebruikte wel iets olie, dit wist ik bij aanschaf, echter zij het geval, mijn vriendin gaat naar school in Amstelveen, op de terug weg zo'n 130KM ,geeft het dispay de olie melding weer, ze heeft de gehele terug weg zonder olie gereden, sindsdien is het net een tractor, uiteraard heb ik bij thuiskomst direct olie bijgevuld, auto rijdt verder gewoon normaal, loopt ook prima stationair, nu is mijn vraag wat zou dit kunnen zijn ?
Heb zelf het idee dat er een aantal kleppen verbrand oid zijn ? Ook is het nu zo als ik over en drempel rijdt, de auto rookt als een gek ! , lijkt wel als of de klepstoters dan blijven hangen waardoor er olie bij de benzine komt ? Of is het het onderblok ?

Hebben jullie suggesties ?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1751
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 147 klinkt als tractor !

di jun 13, 2017 22:33

Als de auto daadwerkelijk met onvoldoende olie heeft gereden kan er best een hoop kapot zijn. Denk aan krukaslagers, nokkenassen die zonder olie hebben gestaan, onvoldoende koeling van de zuigers, kortom eigenlijk al de draaiende delen in de motor zijn afhankelijk van een goede smering. Schade hierdoor kan best een tractor geluid verklaren.

Via internet is hier niet een juiste diagnose over te stellen

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 klinkt als tractor !

di jun 13, 2017 23:46

Ik ben bang dat je een serieus probleem hebt. Zoals je al zegt dat er zonder olie is doorgereden betekend denk ik het einde van de motor. Grote kans dat minimaal de drijfstanglagers kapot zijn, waarschijnlijk meer. Nu olie bijvullen is zinloos, het kwaad is al geschied.
Het is nou eenmaal zo dat onder andere de 147's en diverse andere modellen met zo'n zelfde motor bekend staan als 'oliedorstig'
Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”