Hoi,
Ik vraag het maar hier ivm het feit dat de garage ondanks diverse pogingen het euvel niet kan verhelpen, zelfs niet na consultatie van een Alfa dealer. Voordat je begint over slechte garage etc. Daar gaat het niet om, ze doen hun uiterste best om dit garantiegeval op te lossen. Helaas echter zonder resultaat tot nu toe.
Wat is het "euvel"?
Kortgezegd komt de motor niet voorbij de max 5250 rpm in 2. Niet voorbij de 4750 a 5000 in 3 enzovoort tot max rond de 4000 rpm in 5 en een bijbehorende topsnelheid van net 150 km/u.
Doortrekken in de toeren levert op dat de motor hikt alsof de toerenbegrenzer ingrijpt die normaliter bij 6250 rpm moet ingrijpen. Dit verschijnsel doet denken dat er iets in de luchttoevoer niet goed gaat. Immers hogere snelheid is meer lucht door de inlaat en eerder ingrijpen. De lmm is vervangen en het luchtfilter bleek erg vervuld en is ook vervangen. Tevens gasklephuis gereinigd. Dit alles na telefonische consultatie van de Alfadealer door de garage. Ook is de thermostaat vervangen (buiten de bebouwde kom liep voorheen de temp terug naar 50 a 60 graden)
Echter het helpt niet. De motor is nu iets pittiger tot de 3000 rpm. maar daarboven in plaats van nóg iets pittiger (tgv nokkenasversteller) wordt hij juist minder fel. Nu tikkeltje beter dan voorheen, maar nog steeds hetzelfde verschijnsel.
De nokkenasversteller is gloednieuw en vervangen met de distributie die de garage heeft vervangen op het moment dat ze de auto in handelsvoorraad namen. Ik zie de relevantie niet, maar toch lijkt het me goed dit ook te delen met jullie. (kan die verkeerd gemonteerd zijn of de riem een tandje versprongen oid?)
De motor loopt mooi stationair op plm 700 toeren en tot de ongeveer 3000 rpm trekt hij ook goed. Geen foutcodes anders dan wanneer je keer op keer de niet te voorspellen toerenbegrenzing opzoekt.
Iemand een suggestie wat het kan zijn?
Het is uiteindelijk niet aan mij om de auto te repareren, maar een goed meewerkende garage maakt dat ik ook graag met hen meedenk voor een oplossing in plaats het het 200% hún probleem te maken.
Het gaat om een 2006 Alfa GT 1,8 ts met 147000 km op de klok en dus nieuwe distributie?