vr aug 25, 2017 21:52
De Bosch module is in weze een schakelaar die (zoals vroeger je contactpunten deden) je bobine aan massa schakelt en onderbreekt. Dit doet hij in plaats van met een contactpunt electronisch. Je hebt modules voor magnetische pickups die herkennen wanneer de sinus de top bereikt en weer afneemt en schakelt op dat moment. Je hebt ook modules die een square wave signaal (dus geen sinusvorm maar +5v of 0v bv) van een hall of optische sensor herkennen en daardoor schakelen.
Het voordeel van de 'latere' modules (en ik neem aan dat die in een 87'er gebruikt warden) is dat die dwell en current control hebben, je kan dus een heel lage weerstand bobine gebruiken (0,7ohm bijvoorbeeld) en zodra de bobine volledig geladen is schakelt de module ook de stroomtoevoer naar de bobine af.
Om een lang verhaal kort te maken, een ontsteking met dwell en current control met een lage weerstand bobine is veel krachtiger (en/of langere vonkduur) dan een 123 ignition waarvoor je geen bobine kan gebruiken met een lagere weerstand dan 1,6Ohm. De blauwe bosch is 3,6 Ohm of iets dergelijks dus ten alle tijden relatief zwak.
Een 123 is een prima vervanger voor een motor die origineel met een punten ontsteking is uitgevoerd en dus met een hoge weerstand bobine als de blauwe bosch of vergelijkbaar.
Of als je het leuk vind om met je ontstekingscurve te spelen. Ik verwacht dat de auto overigens prima op de 123 ignition zal lopen, ik raad je wel aan om dan een rode bosch bobine te monteren.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32