Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Kleppen stellen en klepseals vervangen 75 Twin Spark

ma sep 11, 2017 22:38

Ben ik nu de enige, die gewoon blij wordt van een olieverbruik, nota bene bij stevig doorrijden (!) van (slechts) 1: 2000km bij een TS van 25 jaar oud en 2 ton op de teller?

Ik zou gewoon flushen met de oude (nu zelfs recent, zo ik lees) olie en dan nieuwe olie erin. Als je altijd stevig rijdt met die auto, kan je 10W60 overwegen, daalt het verbruik zeker nog verder. Neem wel de tijd om de flush te laten werken, maar belast de motor daarbij niet!

Kleppen stellen of althans klepspeling meten kan best en is altijd fijn om eens te weten, wat de staat is. Normaal gesproken wordt bij (klep/zitting) slijtage de klepspeling met de jaren kleiner, dus zou de motor stiller worden.... tenzij de nokken wat spitser worden en/ of de klepbekers inslijten...
kortom: klepdeksel demonteren gaat al veel vertellen!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 11, 2017 23:32

Nee hoor, ik zeg niet voor niks kijk het eens een tijdje aan. :wink:

Gr
DJ

AR823
Full Member
Full Member

di sep 12, 2017 22:34

Nooit volsynthetische olie gebruiken als je niet zeker weet dat het er vanaf nieuw in heeft gezeten!
Shell HX7 10w40 is een ideale olie. Als de nokkenasversteller niet goed meer is, kan de motor klinken als een diesel.
Het begint eerst alleen bij koude start en wordt steeds erger totdat het er na verloop van tijd altijd is.
De garage gebruikt perslucht om de klepseals te vervangen, ze schroeven dan een persluchtnippel in het bougiegat.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 14, 2017 17:47

Ben ik nu de enige, die gewoon blij wordt van een olieverbruik, nota bene bij stevig doorrijden (!) van (slechts) 1: 2000km bij een TS van 25 jaar oud en 2 ton op de teller?
Nee hoor. Zoals al eerder gemeld doet de mijne met > 4 ton op de klok zo'n 1:1000 en dat doet-ie al 80.000km in mijn bezit heel consequent. Die 80 liter olie in 7 jaar tijd, daar kun je geen kop voor lichten wat mij betreft. :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”