Beste heren en dames,
Mijn naam is Victor Jansen, afkomstig uit Zwolle. Ik ben sinds een klein poosje op zoek naar een sterke/leuke diesel om toch wel 30k km per jaar mee te kunnen rijden. Reden? Nieuwe baan buiten de stad. Waarom een leuke diesel en niet gewoon goedkoop? Auto's zijn altijd al mijn hobby geweest en na 4 kleurrijke hot hatches wil ik toch nog wel iets rijden wat een beetje leuk is. Gezien het verleden VW, Renault en Mitsubishi is geweest kwam Alfa Romeo niet snel in me op. Ook ik was getroffen door de slechte reputatie die het merk heeft met kwaliteit. Maar na wat zoek en speurwerk kom ik eigenlijk uit op een... Alfa Romeo 147 1.9 JTD in liefst de 150PK/305Nm uitvoering! Ook ik was verrast Maar het betrouwbare blok, uiterlijk en vaak goede aankleding staan me heel erg aan.
Nu heb ik twee modellen op het oog, beide anders.
- De ene komt van een particulier, heeft 160.000 gelopen en heeft recent een andere koppeling, draagarmen, (sportiever) onderstel en nieuwe banden gekregen en komt met een set winterbanden. De distributie dient wel vervangen te worden. Het gaat om een driedeurs in een donker antraciete kleur, met een creme lederen interieur.
- Het andere model komt van een garage, heeft 200.000 gelopen, maar komt wel in de Q2 uitvoering. Komt in het zwart, lederen interieur, vierdeurs en heeft redelijk recent wat kritieke punten in onderhoud gehad.
Reden tot twijfel voor mij tussen de twee, het model van de garage kost rond de 1500 meer maar behoeft niet direct onderhoud, én krijgt een half jaar Bovag garantie (al dan niet andere kant van Nederland dus niet ideaal). Het model van de particulier heeft echter een gavere kleurencombinatie (vind ik) en houdt door het verschil in aanschaf zat ruimte over om het een en ander te laten doen.
Ik ben wel benieuwd met jullie ervaringen met de 147, ondanks dat ik zo ongeveer alle websites al gelezen heb over dit model!