Ik ben retedruk. Eigen baas, pappie van twee jongvolwassenen, heb een werkelijk fenomenale vriendin, sinds een goeie twee maanden ook gestegen op de sociaal/maatschappelijke ladder (opa !!!! ) , en dan ook nog een liefhebberij die de nodige uurtjes vraagt. Een liefhebberij die je eigenlijk als Liefhebberij (capital L) moet schrijven. Alfaa'tjes, en dan vooral om mee te racen... Ik zou best tijd willen hebben om iedereen die zoiets heeft van "hee ! Dawillikookwel !! Maar hoe/wat/waar/kosdatnou, en ......." persoonlijk over de race-streep te trekken. Want dat is nodig. Iedereen die ook maar een snarske affiniteit heeft met autosport moet een keer een seizoen (of 5, 10, 20, ) hebben meegereden/meegestreden. Kan het maar mooi van je bucketlist. Het zal mijn tijd nog wel duren (hoop ik), maar het is vóór 2050 sowieso afgelopen met verbrandingsmotoren. Dan mag/moet je met een veredelde Duracell-kist gaan racen. Leuk hoor....
Maar die tijd heb ik dus niet. Vandaar dit nieuwe draadje. Ik hoop dat iedereen het volstampt met zijn/haar (kom op nou dames... Ik mocht de laatste race op Zolder voorop rijden, en zelfs een paar toerders/sporters van de DNRT die meereden met SI binnenhengelen, maar ben tot op het race-bot vernedert door een (ik schat) begin/mid twintiger in een (dacht ik) Citroën Saxo oid. Kanonne, wat hat die dame er de race-sokken in !!) ideeën/knutselarij voor seizoen 2018. Geen rookgordijnen, niks onder het race-petje houden (Jasper Slop !!!!!! ) kom op met die projecten/super-innovatieve race-ideeën. Laat het bij ex rijders, huidige rijders en potentiële rijders óveral eens flink gaan jeuken. Inspireer elkaar, daag elkaar uit, help elkaar. Laat ieder op zijn manier proberen om volgend jaar STRUCTUREEL 30 auto's aan de start te krijgen. En er is vast wel één of andere handigert die de hele inhoud van dit draadje (hopelijk barst de server straks uit zijn digitale voegen !!) op instafeesgramboek copy't en paste't. Want daar zul je me niet vinden.
Ik wil met name de 2.0 TS 16V cuppers uitnodigen om alle zinnige en onzinnige ins-en-outs over hun ervaringen/bouwen/geknutsel hier ook te plaatsen/delen. Het is immers een erg laagdrempelige klasse, de auto's zijn voor fietsengeld op te halen en het (laten) bouwen kost je, met een beetje mazzel, minder dan twee luxe zomervakantie's. Dussss...... loerende TS 16V cuppers in spé: je slaat meerdere vliegkes in ene klap: die zomervakantie's had je toch al geen zin in, je spaart per saldo het milieu (kerosinedampen versus 16V uitlaatgasjes), je meiske kan rustig Robinson eiland/Love is in the air/my kitchen rules (of hoe heet dat kijkvoer allemaal) kijken terwijl jij lekker aan het schroeven bent. Je verwezenlijkt een lang gekoesterde race-wens, je bespaart geld, en je verbetert als kers-op-de-taart óók nog eens je relatie !!
Anyway ! Plannen van Yours Truly: seizoen 2018 volledig rijden met de Giulia Super, AKA de Perenkist, AKA de Cassa di Pere. Het opbouwen/prepareren van de 3.2 GTA-Giulietta gaat (pas) eind 2018 handen en race-voeten krijgen. Daarmee ga ik strijden in seizoen 2019.
De Nord gaat de komende maanden tot op het laatste schroefje uit elkaar. Er is inmiddels een seizoen of 6 nogal best hard mee gereden, dus die mag helemaal race-fris beginnen aan het komende seizoen. Ik heb even gedacht aan de opbouw van een TS, maar zo'n race-Nord hóórt gewoon in een 105. Eenmaal frisch und munter en goed afgesteld zal ze er weer zo'n 180 tot 185 krukas-PK's uitgooien. De koets wordt hier-ende-daar bijgewerkt, 6 jaar strijd heeft, hoewel minimaal, toch wat spoortjes achtergelaten. Daarnaast ga ik de polyester voordeuren er (eindelijk) eens inknutselen. Met zo hier en daar nog wat fijnslijperij mik ik op een startgewicht van 850 kilo, met 15 liter peut/ex rijder. Op technisch vlak: plan is een tandwielen sperdiff in plaats van die platenmeuk. Ik rij nu met een ZF met ca. 50% sperwerking. Die kan het steeds vaker en steeds vroeger eigenlijk niet meer bijbenen.. Ik kan natuurlijk naar 65-70%, maar dan is de Juul "met het handje" niet meer te manouvreren en da's in mijn beperkte ruimte nogal annoying. En het blijft slijten. Daarnaast ga ik nu toch écht van de Bilsteins B6 afscheid nemen (Tip voor 105 rijders-met-beperkt-budget in spé: koop de "Alfa 75" B6. Deze hebben dikkere zuigerstangen. Ik zweer je dat op één of andere manier de boel minder flext/beter reageert dan de B6 "105"!! Vóór past 1 op 1, achter heb je XXL dempertorens nodig.). Hoewel ik het een goede demper vind, je er best tempo mee kunt maken, en voor twee drollen en een knikker te koop, het is en blijft een "fast road/track day" demper. De rest van de techniek is technisch fris, maar alles gaat wel uit elkaar voor een nieuw drolletje vet/laagje lak.
Ik zal me de komende weken eens even verdiepen in een opvolger voor Photobucket, daar zijn door diverse forummers al goede tips voor genoemd. Ploaties horen er natuurlijk bij.
Voor zowel seizoen 2018 als 2019 is dus de insteek "full pull", alles rijden wat er op de kalender staat, en (dus) op jacht naar de Grote Wisselbekert. Het ding is potverpillepap lang genoeg uithuizig !!!
Nou, zegt het voort, kom op met je woeste (of minder woeste) plannen, help elkaar met tips en bouwen, en laten we van 2018 een SI-seizoen van heb-ik-jou-daar van maken !!!