di nov 28, 2017 22:01
Even googlen leert dat die 2 codes met de long term fuel trim te maken hebben. Als je long term fuel trim buiten de bandbreedte komt, dan is je computer dus aan het proberen om met de inspuiting te compenseren voor iets wat heel erg fout gaat. Long term fuel trim, de naam zegt het al, blijven in de computer opgeslagen zodat de ECU een aantal basis waardes heeft om zijn inspuiting te bepalen. Die worden denk ik niet gereset bij het resetten van de foutcodes. Hoe het precies bij deze ECU's zit weet ik niet. Misschien dat ze compleet gereset worden als de stroom er van af is geweest? vast iemand die daar meer van weet.
Hoe dan ook, zo'n long term fuel trim is de hoeveelheid inspuiting van de ECU gebaseerd op de short term fuel trim. Ze verschuiven naarmate de short terms op een min of max bandbreedte blijven. De short term fuel trim baseert zich op de waardes van de lambda sensor om de inspuiting te regelen. Dus die moet alvast in orde zijn. Niet klakkeloos vervangen dat is weggegooid geld. Hij is wel te testen met een multimeter.
Als er met het vervangen van de LMM en de injectoren, en er van uit gaan dat de lambda sensoren goed zijn, toch de foutcodes blijven staan dan moet je zeker even heel goed kijken of de motor niet ergens valse lucht trekt. Dus een rubberen inlaat buis die poreus is, een vacuumslangetje met een gaatje erin etc. Beetje remreiniger op verdachte plekken spuiten. Als de motor anders gaat lopen dan weet dat daar een lek zit en dan moet je dat deel vervangen