Afgelopen zondag nog een overwacht stukje kunnen rijden, hier in het zuiden is op een ochtend natte sneeuw na (3 weken terug) helemaal niks gevallen....zelfs nauwelijks gevroren! Daarna de auto op de assteunen gezet om een begin te maken van de winterklusjes en de boel te inspecteren na de onderstelrevisie van vorige winter. Alles zag er uiteraard nog als nieuw uit en zit nog vast. (jaja!) Alleen het veertje van de handrem was afgebroken. Die is gelukkig simpel en goedkoop te vervangen.
Echter viel me op dat de remvloeistof wederom gezakt was.... In het begin had ik dit ook en toen bleek er een vuiltje in de ontluchtingsnippel van de rechter voorste remklauw te zitten. Maar nu was alles droog op die plek.
Aan de rechter achterzijde zag ik opeens dat daar de boel erg vettig was aan de draagarm en veer. Dat kan alleen maar remvloeistof zijn, zeker omdat de remleiding ook aan die kant van de cardanas loopt. De remslang tussen leiding en T-stuk (op het differentieelhuis) heb ik afgelopen winter vervangen door een rvs omvlochten exemplaar en denk dus dat hij daar ergens lekt. Kon zo gauw niet echt een plek vinden waar veel vloeistof zat, mede omdat in het verleden de bodem eens in de bitumen is gezet en als wat van zichzelf glimt. Dus ook het hele diff, achteras en t-stuk zitten onder de zooi....
Vanavond dus maar eens met wat petroleum aan de slag gegaan om de boel schoon te krijgen. Morgen even ontvetten en dan kijken of ik kan achterhalen waar het probleem zit. Maar ik denk dat ik sowieso de slang er even af haal en opnieuw bevestig. Hooguit de voorste aansluiting (vrouwtje) op de remleiding of het koperen T-stuk kunnen anders de boosdoener zijn.
Verdere klusjes
- roestblaasjes achter achterwiel weg laten werken. Werkelijk de enige roest die de auto heeft, maar is afgelopen jaar verergerd. Dus tijd om in te grijpen.
- grote beurt met nieuwe olie en filters
- kachel fixen, kabel afgebroken van de schuifjes voor warm en koud
- bout van versnellingsbaksteun vervangen
- wielnaven voorkant omwisselen (links zit nu rechts en omgekeerd) omdat ik niet op het gelet bij montage vorige winter
- En wellicht een setje 5,5x15 TZ-wielen met deksels, om het subtiel en period correct te houden. Eventueel kijken om ze dan meteen mattig te laten spuiten, zoals het hoort op deze wielen
Blaasjes en roest rechtsachter. Links achter zelfde probleem, maar wel wat minder dan rechts. Gek genoeg enige plek waar roest zit...
En zondag