Komende maand gaat de Giulia als 't goed is naar de plaatwerker. Ben al langs geweest en achterschermen en onderrand achterzijde worden aangepakt.
Zijn compressor was stuk gegaan, dus had wat achterstand opgelopen. Moest hem in februari even terug bellen voor een afspraak.
Ondertussen heb ik 't nu even mega druk, dus kom gewoon nergens aan toe. Heeft te maken met een Master-opleiding die ik naast mijn werk doe, behalve nog een eigen zaak en gezin runnen. Ach ja, de meesten hier zullen het vast wel herkennen.
In het voorjaar verwacht ik het wat rustiger te krijgen met mijn opleiding (en hopelijk niet met de zaak
), dan kan ok dan ook nog wat kleine klusjes gedaan hebben.
Ondertussen ben ik in mijn hoofd ook een beetje bezig wat ik met de Spider aan wil. Afgelopen zomer heb ik 'm na 5 jaar weer eens onder de mottenballen vandaan gehaald en ik schrok best wel....zeker als ik vanuit een Giulia met bijna volledig nieuw onderstel en frisse motor in een Spider met moegestreden motor en uitgelebberd onderstel stap. Nu is die motor nooit een topper geweest in de 15 jaar dat ik er in rijd, althans het is een Amerikaanse 2.0 op Bosch (ik geloof) L-jetronic en meer dan 215.000km op de klok. Afgeknepen voor de Amerikaanse eisen, op papier 115pk meen ik, maar die haalt hij never nooit niet. Afgelopen jaar wat TLC gegeven, komend voorjaar nog verse olie en dan zien we wel weer. Ik verbaas me er eigenlijk over hoe lang die motor het vol blijft houden.
Ondersteltechnisch idem, auto tordeerde en rammelde nog erger dan in mijn herinneringen, maar dat komt volgens mij doordat alle rubbers gewoon op zijn. Auto voelt echt "moe" aan als ik hem door een bocht stuur. Maargoed, onderstelletje is nog wel simpel en relatief goedkoop op te lossen. Rondje verse rubbers en bussen zal wonderen doen denk ik.
Maar die motor is waar ik nu vooral even mee zit, of dan vooral het scenario voor als hij stuk gaat.
Blok oplappen/reviseren zie ik eigenlijk niet zo zitten, want het is gewoon precies de Nord die je niet wilt hebben in termen van souplesse, vermogen, onderdelenvoorziening, complexiteit en geluid.
Ik zou er eigenlijk nog liever een 1300-tje op carbs in willen hebben als ik de keuze had.
Echter, spoken er 2 ideeën door mijn hoofd: een 2.0 (of desnoods 1600/1800) op carbs erin hangen....of een conversie naar TS 8v.
Nu is een motortje inbouwen niet de meest lastige klus, maar gaat het me vooral op de randzaken. Kabelboom, past de voorste verdeler i.c.m. radiator, verschillen EURO/USA-versie, aandrijving tacho/toerenteller werkend krijgen (volgens mij electronische en in mijlen), airco (die sloop ik er liever uit), is dat allemaal geen probleem voor een Amerikaanse S3?
Bij een TS moet ik behalve carter en oliepomp (logisch natuurlijk) en gat in krukas ook letten op de waterpomp volgens mij.
Bepaalde voors en tegens voor beide opties? (carbs of TS) Het moet natuurlijk niet een té grote klus worden. Er zijn vast mensen hier dit dit wel eens gedaan hebben.
Oh ja, en ik wil niet los gaan met ITB's, speciale spuitstukken etc, het blijft een S3 met een shabby interieur en wat krasjes en deukjes hè!