Tuning, waar waren we.... oh ja remschijven...............................
Op de site van Brembo eens een halve dag maten zitten invoeren om erachter te komen welke schijven nu geschikt zijn om in combinatie met Brembo's van een TS zo op een 105 naaf te kunnen gebruiken. Direkt passend is er natuurlijk niks, maar dat wisten we al.
Voorzover is kon nagaan wat WEL mogelijk was, bleef er maar 1 tje over, die toevallig ook nog een steek had van 108, hetgeen voor mij geen uitgangspunt was. De hoogte(bij benadering) en Schijfdikte zijn in eerste instantie mijn aanknopingspunten geweest.
Uiteindelijk kwam ik tot de
09.4629.10 Volvo 240-260 74-93 welke nog het meest bruikbaar zijn, maar waar nog wel een aantal bewerkingen aan plaats moeten vinden.
Kanttekeningen:
De Diameter: Deze schijf heeft een buitendiameter van 263.5 mm, terwijl 267 eigenlijk zou moeten. Dit houdt in dat de remblokken 1.75 mm meer richting de buitenrand van de schijf komen te zitten. Gevoelsmatig zeg ik dat dat geen probleem is, omdat er standaar altijd ca 1.5-2 mm van de buitenrand van de schijf niet wordt benut.Het gevaar bestaat dus niet? dat de remblokken elkaar na verloop van tijd door slijtage gaan raken (Als het niet klopt hoor ik graag verweer)
Struikelblok:
De hoogte: Standaard zou deze tussen de 69 en 70 mm moeten liggen.

komt niet op 1 mm aan. De hoogte van deze schijf is 64.4 mm. Te weinig dus??
Is dit te compenseren door een klein vulstukje tussen de klauw en de fusee te zetten???
Menden die namelijk een massieve schijf van een 2.0 met een "versmalde"brembo monteren hebben namelijk eenzelfde probleem. Uitdraaien mat ca 1.5 mm aan de binnenzijde van de klauw kan, maar is niet echt gemakkelijk.
De hoogte van de aangepaste Volvo-schijf (65.4 mm) is namelijk vrijwel gelijk aan de hoogte van de twee literschijf. Hoe wordt dit opgelost???
Naafgat: Kan eenvoudigweg worden uitdedraaid tot 82 mm.
Boutgaten: De steek is 108 met 5 gaten dus zullen er drie nieuwe gaten moeten worden bijgeboord en zullen er ook twee nieuwe draadjs M6 in moeten worden getapt.
(Deze handelingen moet je overigens ook verrichten indien je een Monza schijf en een spacer gebruikt.)
Schijfdikte: Zonder probleem kan de schijf aan beide zijde 1 mm worden afgedraaid als alle behandelingen zijn uitgevoerd.
Graag ff aanvullen tips geven dan komen we hier ook vast wel weer uit.
