Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

zo feb 18, 2018 11:18

Beste alfisten,

Sinds kort ben ik eigenaar van een 147 2.0 TS :D Moet zeggen dat ik het een hele fijne auto vind om in te rijden, voelde me al snel thuis in deze auto!

Na aardig wat kilometers gereden hebben ging gisteren het MIL lampje branden. Na het uitlezen kwamen deze errors naar voren:

P0300 - Willekeurige/Meervoudige cilinder overslag gedetecteerd
- Intermitterend

P0303 - Cilinder 3 overslag gedetecteerd
- Intermitterend

P0304 - Cilinder 4 overslag gedetecteerd
- Intermitterend

blijkbaar dus onstekingsproblemen/bougies/bobine....

Het MIL lampje was gereset maar kwam na zo'n 150 km rijden weer terug.

Wat mij ook laatst al opviel dat bij stationiar draaien de toerenteller niet strak op een getal blijft staan (misschien normaal)
Daarnaast merkte ik op als je vanuit stationiar aardig wat gas geeft dat de motor zich een soort van even verslikt/inhoud. Met het rijden zelf kan ik tot nu toe geen gekke dingen ontdekken.

Recent heb ik de olie bijgevuld tot aan het max niveau, zou het kunnen zijn dat de bougies/bobines vervuild zijn/kleppendeksel lek? Hier wil ik binnenkort wel even naar gaan kijken, als iemand nog andere tips en tricks heeft hoor ik dat graag!! :mrgreen: :thumbs:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

zo feb 18, 2018 13:11

Wat is de staat van de bougie's?

Bobine's gaan niet heel veel stuk, dus meerdere cilinder fouten zou ik eerst eens beginnen met de bougies te controleren.

Ook even controleren of de bobine's niet gescheurd zijn.

En miss wel de makkelijkste tip, kijk aller eerst eens of de bougie schachten niet vol met olie en/of water staan.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

zo feb 18, 2018 16:38

Oke dan ga ik dat even bekijken!

Wat mij ook opviel is dat de motor zowel koud als warm gaat trillen (teminste de auto shaked) rond de 1500 toeren. (bij stil stand).

Dank! :thumbs:
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

ma feb 19, 2018 14:26

Als het op meerdere cilinders is zijn de bougies meestal niet het probleem. Kan natuurlijk wel en is na te gaan door te kijken wanneer ze vervangen zijn.
Wat vaak ook oorzaak is, is een verkeerd mengsel (net uit marge) waarschijnlijk door valse lucht of te weinig brandstof. Je zou kunnen proberen wat injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen en te zien of het fenomeen verdwijnt. Anders alle slangetjes na de LMM goed te bekijken op scheurtjes of uitharding.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

ma feb 19, 2018 17:20

Als het op meerdere cilinders is zijn de bougies meestal niet het probleem. Kan natuurlijk wel en is na te gaan door te kijken wanneer ze vervangen zijn.
Wat vaak ook oorzaak is, is een verkeerd mengsel (net uit marge) waarschijnlijk door valse lucht of te weinig brandstof. Je zou kunnen proberen wat injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen en te zien of het fenomeen verdwijnt. Anders alle slangetjes na de LMM goed te bekijken op scheurtjes of uitharding.

Succes,
Rob
Rob, bedankt voor je reactie! Ik ga dit weekend even kijken! :D
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

ma feb 19, 2018 18:41

In dat geval krijg je doorgaans andere foutcode's ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

ma feb 19, 2018 19:01

Bij valse lucht verwacht je inderdaad codes die te maken hebben met short en long term fuel trim, was laatst een topic over.

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

ma feb 19, 2018 19:35

Mengsterkte, LMM, Lambda...
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

do feb 22, 2018 08:50

Ik weet dat je dan vaak andere codes krijgt (P0170 etc.) echter wanneer alles nog binnen de trim blijft, kan een wat zwakkere ontsteking ook niet meer lekker verbranden. Overigens kan het wel zo zijn dat de bobines slechter zijn geworden. Deze zijn tegenwoordig gewoon een slijtonderdeel, gezien de inbouwplaats.
Als dit ook nog eens bij deellast gebeurt (of vollast) dan zijn de trim waardes niet relevant.

Misschien aanvullend voor het probleem: scoop aansluiten op de bobines om wegvallende signalen te ontdekken.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

do feb 22, 2018 18:52

Ik heb bij meerdere auto's kapotte bobines vervangen, toch redelijk standaard onderhoud. Als je ze lis haalt kun je kijken of er roetaanslag aan de binnenkant zit, die kun je meteen vervangen.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

wo jul 18, 2018 16:58

Probleem kwa motorstoring lijkt opgelost te zijn.

Na demontage bobine rail stonden wat bougies in de olie. Dit schoon gemaakt. 1 bougie brak zelfs af #-o bougie had in mijn hand maar het schroefdraad gedeelte niet... dit gelukkig kunnen herstellen. Wat me dus wel op viel is dat 1 vd bougies van 3 en 4 handvast/los zaten! Ik denk dan zelf aan een compressie probleem...

Wel gezien dat de bobines niet in topstaat zijn. Hier en daar wat scheurtjes. Het enige wat ik nu wel eens heb en heb het idee dat het door vochtig weer komt. Is dat de motor Wellens stotterd met optrekken. Met dit droge week heb ik dit nog niet gehad. Zou het niet een idee zijn om de scheurtjes te dichten met een 2 componenten lijm/iets....
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 147 2.0 TS motor management probleem P0300/3/4

do jul 19, 2018 20:22

Bobines lijmen gaat niet werken. Er liggen voldoende TS'en op de sloop om een net setje bobines voor weinig te kunnen scoren. Niet mee door blijven rijden, iedere misfire brengt je een stapje dichter bij een kapotte katalysator.

Terug naar “Algemene Technische vragen”