Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

do dec 28, 2017 09:11

Precies de klus waar ik nu ook oa mee bezig ben :lol: er komt inderdaad steeds meer werk bij als je eenmaal bezig bent #-o
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo dec 31, 2017 23:26

Komende woensdag ga ik met de Giulia even langs bij de plaatwerker om eens naar de roest te kijken. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat ik er het beste een nieuw stuk in kan laten zetten. Heeft iemand ervaring met het plaatwerk van ClassicAlfa of een een tip voor wat anders?
http://classicalfa.com/products.php?pro ... 252d-LARGE


Daarnaast heb ik de rest van de auto ook even geinspecteerd op roest of plekken die ik bij zou willen laten werken. Zijn eigenlijk maar 2 zaken die nog meer aan bod komen.
De onderrand van de carrosserie onder de voorbumper en achterbumper zit vol met deuken, krassen en daardoor op plekjes wat vliegrroest. Wellicht ook slim om, zeker de achterkant, meteen preventief mee te nemen als we toch in die regio aan het klussen en spuiten zijn.

En de regengoten hebben ook last van wat oppervlakkige roest doordat de verf los heeft gelaten. De auto is 30 jaar geleden namelijk eens overgespoten en denk dat de boel daar gewoon niet netjes is ontvet ofzo. Linker goot heeft 2 plekken waar dat is, rechterkant eentje.
Hoe kan ik de chromen strip van de goot afhalen? Ik zie schroefje op de A-stijl zitten voor het chromen opzetstuk, maar hoe zit het deel op de goot vast voordat ik iets sloop?
En uiteraard, hoe kan ik dit het beste aanpakken qua roestbehandeling?

Afbeelding

Afbeelding


En de achterzijde. Daar is een stukje bijgewerkt met iets dat lijkt op bodyshutz ofzo. Komen paar kleine brobbeltjes doorheen en wat schade door steenslag. Achterzijde plaatwerk ziet er nog prima uit. Dus wellicht dit maar preventief aanpakken voordat het te laat is.
Bestaan er ook inzetstukken voor dit deel? Ik ken alleen maar het volledige achterpaneel als plaatwerkdeel.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo jan 28, 2018 22:44

Komende maand gaat de Giulia als 't goed is naar de plaatwerker. Ben al langs geweest en achterschermen en onderrand achterzijde worden aangepakt.
Zijn compressor was stuk gegaan, dus had wat achterstand opgelopen. Moest hem in februari even terug bellen voor een afspraak.

Ondertussen heb ik 't nu even mega druk, dus kom gewoon nergens aan toe. Heeft te maken met een Master-opleiding die ik naast mijn werk doe, behalve nog een eigen zaak en gezin runnen. Ach ja, de meesten hier zullen het vast wel herkennen. :roll:
In het voorjaar verwacht ik het wat rustiger te krijgen met mijn opleiding (en hopelijk niet met de zaak :lol: ), dan kan ok dan ook nog wat kleine klusjes gedaan hebben.

Ondertussen ben ik in mijn hoofd ook een beetje bezig wat ik met de Spider aan wil. Afgelopen zomer heb ik 'm na 5 jaar weer eens onder de mottenballen vandaan gehaald en ik schrok best wel....zeker als ik vanuit een Giulia met bijna volledig nieuw onderstel en frisse motor in een Spider met moegestreden motor en uitgelebberd onderstel stap. Nu is die motor nooit een topper geweest in de 15 jaar dat ik er in rijd, althans het is een Amerikaanse 2.0 op Bosch (ik geloof) L-jetronic en meer dan 215.000km op de klok. Afgeknepen voor de Amerikaanse eisen, op papier 115pk meen ik, maar die haalt hij never nooit niet. Afgelopen jaar wat TLC gegeven, komend voorjaar nog verse olie en dan zien we wel weer. Ik verbaas me er eigenlijk over hoe lang die motor het vol blijft houden.
Ondersteltechnisch idem, auto tordeerde en rammelde nog erger dan in mijn herinneringen, maar dat komt volgens mij doordat alle rubbers gewoon op zijn. Auto voelt echt "moe" aan als ik hem door een bocht stuur. Maargoed, onderstelletje is nog wel simpel en relatief goedkoop op te lossen. Rondje verse rubbers en bussen zal wonderen doen denk ik.
Maar die motor is waar ik nu vooral even mee zit, of dan vooral het scenario voor als hij stuk gaat.
Blok oplappen/reviseren zie ik eigenlijk niet zo zitten, want het is gewoon precies de Nord die je niet wilt hebben in termen van souplesse, vermogen, onderdelenvoorziening, complexiteit en geluid. :? Ik zou er eigenlijk nog liever een 1300-tje op carbs in willen hebben als ik de keuze had.
Echter, spoken er 2 ideeën door mijn hoofd: een 2.0 (of desnoods 1600/1800) op carbs erin hangen....of een conversie naar TS 8v.
Nu is een motortje inbouwen niet de meest lastige klus, maar gaat het me vooral op de randzaken. Kabelboom, past de voorste verdeler i.c.m. radiator, verschillen EURO/USA-versie, aandrijving tacho/toerenteller werkend krijgen (volgens mij electronische en in mijlen), airco (die sloop ik er liever uit), is dat allemaal geen probleem voor een Amerikaanse S3?
Bij een TS moet ik behalve carter en oliepomp (logisch natuurlijk) en gat in krukas ook letten op de waterpomp volgens mij.
Bepaalde voors en tegens voor beide opties? (carbs of TS) Het moet natuurlijk niet een té grote klus worden. Er zijn vast mensen hier dit dit wel eens gedaan hebben.

Oh ja, en ik wil niet los gaan met ITB's, speciale spuitstukken etc, het blijft een S3 met een shabby interieur en wat krasjes en deukjes hè! :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo feb 11, 2018 08:19

Vwb motor voor je spider.

Simpelste en goedkoopste is gewoon je huidige blok fris maken. Vermogens beperkende usa spec's dumpen/aanpassen. Het klinkt dan misschien niet top maar in combinatie met de nokkenasversteller zou je dan een lekker soepel blok moeten hebben. En origineel. En waarom zou je de airco perse kwijt willen? Je kan proberen met beproefde recept open luchtfilter het geluid iets meer op smaak te krijgen. Een nord op carb's word het er niet mee, maar proberen waard?

Het een na simpelste en goedkoopste met als bonus het geluid dat je wilt uit een 105 is huidige blok gebruiken en ombouwen naar carb's.

Een TS kan ook wel lekker klinken, maar dan moet die op carb's of ITB's. En carb's zijn weer lastig te combineren met de nokkenasversteller op een TS blok. De nokkenasversteller maakt een TS juist zo lekker soepel. Koppel bij lage toeren wil je niet kwijt lijkt mij, zeker niet in een spider.
Maar TS ombouw met carb's of ITB's heb je toch geen zin in dacht ik te lezen.
Maar als je dat niet doet blijft het als een 75TS klinken. Duf dus in vergelijk tot een 105.
Bovendien is een TS ombouw dan wel geen rocket sience maar er komt toch nodige bij kijken zoals je zelf ook al aan geeft. En het is ook gewoon duurder. Als je carter en vliegwiel van huidige blok gebruikt met je nog steeds een uitlaatspruitstuk hebben. En ga eens een 75TS blok kopen. Die zijn ook allemaal moe gestreden, en niet goedkoop meer te vinden.

Een complete gebruikte nord kopen, nalopen, en die erin hangen gaat ook in de papieren lopen.
Prijzen beginnen nogal absurde vormen aan te nemen. En je moet maar afwachten wat je koopt.
En als je een 1300 of 1600 op carb's neemt, wat dan weliswaar iets goedkoper uitvalt dan een 2000 of 1750 moet je vermoedelijk ook een andere achteras anders kom je helemaal niet vooruit. Ik zou ook geen 1300 zonder koppel in een spider willen. Toeren zijn leuk voor historisch racen. Op straat wil je koppel, liefst veel en bij normaal toerental. Tenminste, dat zou ik willen. :wink:
(Amerikanen zijn nog niet zo gek, no replacement for displacement)
Vraag me overigens af wat de eindreductie van een USA spec spider is.
Zou zomaar 9/41 kunnen zijn. (=1600 eindreductie in europa)
Als eens gekeken of het een speras is?

Je kan hem natuurlijk ook goed proberen te verkopen en op jacht gaan naar een andere?

gr DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo feb 11, 2018 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo feb 11, 2018 08:37

Overigens, wat ik ergens anders las en waar ik het wel mee eens ben.
De tijd lijkt vriendelijk voor verguisde S3's
Moest vroeger ook niks van hebben, maar vind ze nu helemaal zo gek niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za feb 17, 2018 21:24

Dank voor je verhaal DJ, zal het meenemen in mn overwegingen en moet je ook wel gelijk geven. Mijn nokkenasversteller is overigens ook al overleden, zorgt nu dus ook al voor wat gebrek aan koppel onderin. Je verhaal van de achteras was ik helemaal vergeten m.b.t. er een 1600 in te hangen. :lol: Ik heb eigenlijk geen idee wat er onder zit, ook nooit naar gekeken. Moet ik binnenkort maar eens doen.
Jaar of 5-6(?) terug had ik hem eens te koop gezet, ook hier op 't forum. Hoogste bod: €1600,- "want ja, niemand wilt een S3" hoorde ik toen. Dus maar besloten hem gewoon te houden.
Wat je zegt over het ouder worden van de S3 moet ik je helemaal gelijk geven. Toen ik er in ging rijden (15 jaar geleden als 18-jarig studentje) vond ik hem niet echt mooi, kreeg hem via familie in handen en was toen sowieso de goedkoopste manier van klassiek Alfa/cabrio rijden. (toen kocht je ook nog 75 TS-jes voor minder dan een motor nu kost). Ik vind de S3 nu juist heel erg goed opdrogen en hij wordt in mijn ogen steeds mooier, net als veel andere auto's uit de eighties. Een rode S3 of een QV zou ik helemaal te gek vinden. Maar deze auto zit een bepaald stukje nostalgie aan, waardoor het lastig is hem eigenlijk weg te doen.


Even terug naar de Giulia. Eind volgende week gaat hij naar de restaurateur. Bumper er al af gehaald en meteen even gebruikt om wat andere zaken na te lopen. Het langzaam zakken van de remvloeistof is inderdaad veroorzaakt door de aansluiting van remsleiding op remslang t.h.v. de achteras. Leek alsof daar wat bitumen in de koppeling van de leiding (vrouwtje) zat waardoor het niet goed afsloot. Geprobeerd schoon te maken en opnieuw vast gezet. Alles ontvet en binnenkort even kijken of het voldoende is.
Tijdens mijn laatste rit (rond de kerst) hoorde ik 100m voor mijn huis opeens een harde klik uit de wielophanging komen, alsof er iets los schoot of af brak. Snelle inspectie leverde niks op, maar vandaag eens even goed gekeken. Wat schetste mijn verbazing....de bout van de stabi-bevestiging was los geschoten! :shock: Ik heb de zelfde bout er in gedraaid die er voor de revisie ook in zat, maar gezien kleur/corrosie was dat sowieso al niet meer de originele bout. Ik denk dus dat die bout nét een halve milimeter te dun is geweest waardoor hij wel draad pakte bij montage, maar nu onder druk alsnog stukje los is geschoten.
Heeft iemand toevallig voorhanden welke maat hier origineel in hoort?

Afbeelding


Afbeelding

Ter afsluiting nog 2 oude foto's van de Spider van vroegâh.
Samen met mijn vorige Giulia, ergens in 2006/2007
Afbeelding

Als piepjong studentje, zomer 2003. Ik was daar 18-19 jaar ofzo. :lol: :oops:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op za feb 17, 2018 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za feb 17, 2018 21:46

Hi Rik, die stabi bout is standaard M8, dus niet bijzonders.
Weet je zeker dat hij er netjes recht, dus zonder veel kracht te moeten zetten, in gegaan is?

Je zou er even een tap doorheen kunnen halen om te zien of je de draad nog op kan frissen.
Mocht dat niet lukken kun je ook een maat groter gaan. daar is genoeg vlees voor in de ingelaste moer.

Succes!
Laatst gewijzigd door JC op zo feb 18, 2018 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo feb 18, 2018 00:32

Jeetje, zonder bumpers :jumping:
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo feb 18, 2018 09:17

Vwb de stabi bout: wat JC ook zegt.

Je kan ook een helicoil plaatsen ipv dikkere bout.
Een helicoil setje M8 kost niet de wereld, en je kan het anders ook proberen te lenen of de garage er een helicoil in laten zetten. Volgens mij heb je op die plek genoeg ruimte op te boren en te tappen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

zo feb 18, 2018 20:07

Vandaag de stabi eens even goed bekeken, hij was aan beide(!) kanten op de zelfde manier los geschoten... :shock:
Bouten gecontroleerd, ik had ze zo te zien toch vervangen door gloednieuwe en in de juiste maat. (M8, dus)
Echter als ik de bout er voor meer dan de helft in draai voel ik nog steeds (zeer) lichte speling. Lijkt er op dat de draad in de carrosserie niet meer fris is, want de bouten zien er nog als nieuw uit.
Wellicht dat nu met dikke AH-stabi (met S4-botjes) en paarse powerflex ook meer spanning/trekkracht op de bouten komt dan voorheen met de standaard-stabi en slappe(re) rubbers, waardoor het nu nét te veel is?

Als ik de auto terug van de spuiter heb gaat hij toch voor APK naar de specialist (Stevens), dus dan ga ik even met hem overleggen wat te doen. Ik heb geen materiaal hier om een draad te tappen (voor trucje DJ), laat staan een helicoil te plaatsen. Dus wellicht dat hij dat voor me kan doen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

vr mar 02, 2018 13:40

Net in mijn pauze even binnegewipt bij de plaatwerkert, hij was net bezig met het plaatwerkdeel rechtsachter pas te maken. Aan die kant vond hij ook een oudere reparatie van een jaartje of 30-40 geleden, waar ze toentertijd een nieuw stuk plaat over de oude hadden gezet. Dat verklaarde ook de heftige roest op die plaat. Ik had dit op zich ook wel verwacht, omdat om deze plek de originele puntlastjes niet meer te zien waren, terwijl dat in de rest van de wielboog wél het geval was.
Linksachter viel het allemaal wel mee, over het algemeen meende hij ook dat er verder weinig verrassingen aan deze auto zullen zitten qua roest en reparaties. Ik denk zelf dat er aan de deuren nog wel iets zit, die ogen niet helemaal "strak". Tevens laat ik meteen 2 deukjes strak maken (deur en onderrand naast de uitlaat).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1850
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

vr mar 02, 2018 19:44

Mooi om te zien hoe goed je die Giulia nog steeds in ere houdt Rik :thumbs:
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'94 155 1.7 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za mar 03, 2018 09:14

Zie ik het goed, zit er een slot op je tankklep!!???

Als dat het geval is zou ik dat gelijk ook even aanpassen. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

za mar 03, 2018 11:07

Zit inderdaad slotje op. Laat ik lekker zitten nu, stoort me niet en met bijspuiten van dat losse klepje alleen maar meer kans op kleurverschil.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

ma mar 05, 2018 21:15

Werd vanochtend gebeld dat Stephan van Squadra Tuning volgende week de hele dag aanwezig is bij mijn dealer in Roermond. (Creemers) Stephan had me al laten weten dat hij in Maart of April daar zou zijn, maar had nog geen datum geprikt. Nu dus redelijk last minute komt hij nog en heb meteen een plekje gereserveerd. Zin in! 8) :driving:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”