Thanks, heren. Had de vraag ook even internationaal uit gezet en daar kwam inderdaad het zelfde antwoord uit. Grappige vinding, en apart dat het me in die 10 jaar nog nooit was opgevallen.
Maandag heb ik me een Ragazzon H2 met 2 kleine dempertjes besteld, vrijdag in huis, vandaag er onder. Ging niet helemaal van een leien dakje, maar dat ben ik ondertussen wel gewend met Ragazzon. In z'n geheel wel mooi materiaal, maar wel wat afwerkingsmissertjes, zoals en typeplaatje dat zodanig zat vast gelast dat het een gekarteld mes was, en (belangrijker) één van de uitlaatklemmen die niet lekker paste. Één klem wilde niet helemaal dicht, trok schuin, waardoor ik 'm niet strak genoeg kon monteren. Helaas krijg je RVS uitlaatklemmen bijna nergens uit voorraad, dus als lapmiddel 1 eindstuk vast gezet met een gewone klem. Werkt voor nu wel even, maar kan ik vanwege roestvorming niet te lang laten zitten. Binnenkort dus even een losse RVS-klem ergens regelen.
Maargoed, pijpje er onder, bouwpakketje van 6 onderdelen, waardoor je hem wel echt perfect kunt plaatsen hoe je wilt. Qua looks ben ik zeer tevreden, heb dus een maatje grotere eindstukken, maar wel met het standaard uiterlijk. Nu vullen ze mooi de opening van de achterbumper op zonder dat je meteen ziet dat het een aftermarket uitlaat is.
Vanavond ben ik even een stuk goed gaan rijden, en de eerste 10km schrok ik wel. Stationair dikke prima, slechts marginaal harder dan normaal, en dat is wel fijn voor de buren/klanten/slapende kindjes. Op de snelweg hoor je de uitlaat nauwelijks, bij stabiel tempo valt geluid bijna geheel weg.
Bij rustig rijden zat er een enorme brom in tussen 2000 en 3000rpm, zowel hard als diep. En dat is best irritant, gezien je bij rustig rijden veel in dat toerengebied komt. Klom je hoger in de toeren, dan viel de brom weg en klinkt hij echt precies goed zoals je van een snelle spertieve hatch mag verwachten. Standaard vind ik zo'n QV echt te lafjes klinken, in ieder geval weinig sportiefs aan.
In Dynamic-modus is het wel echt feest, daar gaat het geweld mooi gepaard met van die typische "scheetjes" en plofjes bij het opschakelen. Dit is precies goed! Ik ben uiteindelijk een half uurtje door 't Heuvelland gaan gassen en toen ik éénmaal terug in 't dorp de auto weer in N-modus zette en rustig rond tufte, viel me op dat de brom een stúk minder was. Zodanig dat hij ook niet meer irritant was, dus als hij zo blijft vind ik 't prima. Dus is 't alleen de vraag waardoor de brom weg viel. Is 't toch nog het inbranden van de dempers (hoewel mijn ervaring is dat uitlaten dan harder worden), of dat de uitlaat toen pas goed op temperatuur kwam. Bij de volgende koude start zal ik het gaan merken denk ik.
Zowieso eerst eens een paar honderd kilometer gaan rijden om een uitspraak te kunnen doen over het definitieve geluid.