Dit topic is eigenlijk een soort van hardop denken van mij. Ik weet niet zeker of wat ik zeg klopt, en of ik juist zit met mijn conclusies.
Ik heb namelijk een trillende cardanas. Althans: dat denk ik. Ik had namelijk een auto die niet trilde, maar na 2 jaar stilstand/opknapen en een nieuwe donut, nieuwe motor en bakrubbers, laswerk, andere motor etc, wel.
Eigenlijk aan alle knopjes gedraaid en toch een diagnose willen stellen. Is natuurlijk niet de manier maar zo gaat dat soms

Symptoom: bij bepaalde toerentallen trilt de auto behoorlijk. Denk deurpanelen, plafond, dashboard, het chassis, dat allemaal mee resoneert. Slangklemmen op de cardanas plaatsen helpt iets, en verandert het toerental waar het voorkomt. Het verhelpt het trillen niet.
Dus even alle mogelijke oorzaken op een rijtje:
1: Hoe belangrijk is de uitlijning van de motor tov de bak?. Ik geloof niet dat het belangrijk is. Zowel oude als nieuwe motorsteunen laten erg veel beweging toe van de motor, die sowieso niet helemaal recht in de auto ligt. De bak zal ook altijd wat bewegen aangezien die net als een differentieel koppel aan meerdere kanten moet verwerken. De donuts vangen dit al op normaal gesproken, dus dit kan niet zo kritisch zijn.
Reden dat ik het toch aanhaal is omdat een motorsteun wel los is gehaald vwg roest en terug is gelast, die kan nu dus best een paar mm verkeerd staan.
2: De staat van de achterste staartsteun en achterste baksteun. Die heb ik afgevuld met PU om zo als cheapass oplossing toch 'nieuwere' rubbers te creëren. Dit helpt misschien niet, maar kan dit zo'n drastisch verschil maken als een cardanas wel in balans zou zijn?
3: Nog een interessante: Ik heb het vliegwiel los gehad om de achterste krukaskeering te vervangen. Stel dat er vuil of roestvorming of net wat tussen krukas flens en vliegwiel zijn gekomen tijdens montage, kan dit dan onbalans in de aandrijflijn veroorzaken? Nogmaals kan me haast niet voorstellen dat dit zo is maar ik ken mezelf wel goed genoeg om te weten dat ik niet altijd even schoon werk.
4: Kromtrekken cardanas: als een transaxle cardanas horizontaal ligt opgeslagen, op de grond voor 1,5-2 jaar, kan dit gevolgen hebben voor hanglager of donuts? ik weet het niet, die dingen hangen ook decennia onder auto's zonder te trillen en dan krijgen ze meer op hun flikker.
5: Gevolg van passing achterste donut. Achterste donut heb ik vervangen om dat de oude gescheurd was. Ring om kogeltje op as ging niet in de donut, dus toen los in de donut gemonteerd. Dat hoort natuurlijk niet, auto trilde bizar veel. Toen weer los gehaald, ring weer op kogeltje geplaatst. Donut van binnen ietsjes geruimd zodat het ringetje nu wel paste. Scheelde een hoop, maar lang niet trillingsvrij.
6: slangklemmen geplaatst en af en toe verschoven/getest. Dit verplaatst het probleem qua toerentallen, maar echt oplossen doet het het nog niet.
Trillende cardanas haalt een hoop plezier weg in die auto, en ik wil dat dus oplossen. Ik heb alleen geen zin om eindeloos door te modderen. Een nette, gereviseerde en BEWEZEN trillingsvrije cardanas er onder schroeven lijkt mij de beste oplossing, maar als die andere variabelen toch veel impact kunnen hebben dan heeft dat geen zin denk ik.
En waarom kan zo'n ding niet vervangen worden door 2 homokineet koppelingen met slechts 1 as er tussen, zonder ophanglager? zo bijzonder lang is dat ding toch niet? Volgens mij zijn er auto's die langere cardanassen uit 1 stuk hebben. Homokineten zijn meer dan sterk genoeg en kunnen ook beweging aan in alle richtingen