Zoals je aan de titel kan zien ga ik komende tijd mijn Alfa 75 voorzien van een 1.8 turbo motorblok welke aangestuurd zal worden door een EFIgintion standalone ECU. Na een lange tijd van moed en kennis verzamelen is het plan nu om alles zoveel mogelijk zelf te doen, dus ook het opbouwen van het motorblok. Het motorblok heb ik van iemand gekocht in losse onderdelen. Vrijwel alles zit er bij, ook veel nieuwe onderdelen, maar er zullen vast dingen ontbreken. Veel dingen heb ik ook dubbel. In de basis heb ik eigenlijk 2 motorblokken.
Achtergrond van dit project: mijn 75 heb ik in augustus 2017 gekocht nadat ik mijn eerste auto (Renault Clio RS) na 3 maanden had verkocht en besloten had dat ik toch een Alfa moest hebben. Het was een 2.0 Twin Spark in redelijke conditie. Ik heb er ongeveer 8 maanden mee gereden en in de tussentijd geprobeerd de motor wat beter lopend te krijgen, wat uiteindelijk niet lukte. In de tussentijd ook alle roest op de auto aan laten pakken. Op een gegeven moment knalde het inlaatspruitstuk er af en toe met een flinke klap bij het starten. Na de zoveelste keer klooien om het spruitstuk er weer goed op te krijgen leek ik eindelijk het probleem gevonden te hebben. De bevestiging va de steun van het spruitstuk was aan de bovenkant steeds los gegaan omdat deze zonder ring gemonteerd zat. Dus s'avonds lekker ff rijden en genieten van het resultaat, maar helaas. Bij het nemen van een afrit met een vrij enthousiaste snelheid, hoorde ik een knak en daarna kreeg ik de versnellingsbak niet meer in z'n 1e, 3e of 5e versnelling. In z'n 2e versnelling naar huis gereden en de volgende dag het schakelmechanisme bekeken, waar niks raars te zien was. Toen besloten de bak eronder vandaan te halen en te laten reviseren, omdat de synchro's van de 2e en 3e versnelling sowieso al gaar waren. En toen begon het proces: "ja nu ik er toch bij kan..." . Vervolgens is het uitgelopen op een halve restauratie waarbij eigenlijk alles aan de onderkant van de auto inmiddels is gereviseerd/opgeknapt. Alle kit en tectyl eraf gekrabd en opnieuw geverfd, alle ophangingsdelen, benzinetank, aandrijfassen en cardanas gepoedercoat en gereviseerd, onderstel upgrades (alfaholics stabilisator voor, alfaholics veren achter, caster kogels, bilstein b6 schokbrekers en overal nieuwe rubber bussen), remklauwen gereviseerd, nieuwe remschijven en blokken, nieuwe wiellagers, andere 15 inch velgen noem het maar op. In eerste instantie was het plan om het Twin Spark blok te reviseren, maar toen kwam de kans om het turbo blok te kopen. Dat zou het hele plaatje natuurlijk afmaken en na ook eens ervaren te hebben hoe dat is zo'n 75 turbo na een rondje meerijden met Sander (brolli21 hier op het forum geloof ik) was dat erg verleidelijk.
Nou tot zover de introductie van m'n project, ik hou jullie op de hoogte en ik zal de hulp van experts hier wel een paar keer nodig hebben denk ik . Zal ook zsm ff wat plaatjes plaatsen van het project tot nu toe. Dat is altijd het leukste om te zien als je een project volgt vind ik zelf altijd
Grt Jochim