Planning voor de komende week is om vooral een aantal dingen te onderzoeken die ik nog niet weet en daarom ook nog wat vragen tussen m'n to do lijstje door
-In detail inventariseren welke onderdelen ik eventueel nog mis voor het opbouwen van het basis blok en kijken of ze in bruikbare staat verkeren.
-Wat zal ik doen met de oliepomp? Ik heb er een gebruikte bij, maar lees vaak dat het verstandig is om voor een nieuwe te gaan. Of is deze met wat simpel reviseer werk te hergebruiken? Nieuwe oliepompen zijn niet goedkoop geloof ik.
-Bij de onderdelen zitten 2 volledige turbo's waarvan ik de staat niet weet. Ze draaien soepel en er zit echt maar een hele minimale speling op de assen. Ze zijn echter niet brandschoon en ik weet natuurlijk ook niet of ze olie -en koelvloeistof-dicht zijn. Weet iemand of er een kit verkrijgbaar om ze op te frissen? Zit ook te denken over de hitte die van de turbo af komt. Standaard turbo heeft een aantal hitteschilden, voor bv motorkap en remcilinder. Andere optie is een turbo blanket of keramische coating. Schijnt temp in de motorruimte flink naar beneden te brengen en nog een aantal andere voordelen te hebben. Ook handig voor het evo spruitsuk misschien. Lees dat de turbo spruitstukken vaak scheuren en dat je een v'tje in een evo spruitstuk kan slijpen om die kans te verkleinen?
-Ik zou graag een voordeksel van een motronic blok gebruiken en daarvan ook de krukaspoelie met triggerwheel voor de krukas positie sensor en dan ook de motronic sensor zelf. Dit lijk mij een betere optie dan een triggerwheel op maat en dan vervolgens weer klooien om de sensor goed op het blok te plaatsen. Iemand ervaring hiermee?
-Ik wil graag de volgende injectoren gaan gebruiken:
https://www.hulsenturbotuning.nl/produc ... 4-s-detail Deze zijn goed voor ongeveer 64pk per cilinder, dus ik denk dat dat meer dan voldoende moet zijn. Kan ook nog een maatje groter eventueel, maar je wilt ook niet te groot zodat je bij lagere last minder goed kan finetunen. Ik zit erover te denken om de standaard turbo brandstofrail aan te passen, zodat de injectoren op het originele inlaatspruitstuk passen. Met een beetje denkwerk gaat dat wel lukken denk ik. Of is het toch verstandiger om voor een brandstofrail op maat te gaan? En de standaard brandstofdrukregelaar, gaat dat goed als je hogere turbodruk krijgt? En hoe zit het met de brandstofpomp? Zou een twin spark brandstofpomp genoeg opbrengst hebben?
-Ik ben van plan wat goed meetgereedschap aan te schaffen zodat ik goed kan bepalen of alle onderdelen in het blok binnen specificatie vallen. Ook een motorbok is denk ik essentieel. Waarschijnlijk zal ik ook nog speciaal gereedschap nodig hebben voor de klepveren? Misschien dat jullie nog goeie suggesties hebben qua gereedschap.
-Werkplaatshandboeken voor de 75 haal ik altijd hier vandaan:
http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html. In "Group 01 Engine Main Mechanical Unit.pdf" staat echter maar voor een beperkt deel in hoe je het turbo motorblok op moet bouwen. Heb nog verder op internet gezocht, maar overal lijken dezelfde pagina's te missen. Iemand weet van een compleet werkplaatshandboek?
-Het zou voor mij de makkelijkste optie zijn om het twin spark vliegwiel te blijven gebruiken, omdat mijn gereviseerde cardanas daar op past. De bouten van het vliegwiel zijn wat kleiner als die van een turbo/v6 en staan iets dichter bij elkaar. De donuts zijn ook wat kleiner. Gaat dat problemen opleveren met het koppel van een turbo blok? Weet dat Sander (brolli21) ook met een 1.8 ie vliegwiel rijdt op zijn turbo, maar ik denk dat die met standaard mms en squadra chip wel op minder vermogen en koppel uitkomt. Wat is wijsheid?
-Ook even onderzoeken hoe ik de accu naar de kofferbak kan verplaatsen. Ivm meer ruimte in de motorruimte en natuurlijk gewichtsverdeling
En dan nog wat overige plannetjes
-Wil al het aluminium van het blok laten glasparelen. Ziet er mooi en basic uit. Heb ik met mijn versnellingsbak ook gedaan, beviel goed en kostte maar 50 euro toen. Wel even goed opletten dat ik eerst alle vlakke delen, boutgaatjes en andere belangrijke dingen goed afplakken.
-Uitlaat wil ik van csc kopen. Middenstuk zonder demper en dan alleen een einddemper. Downpipe heb ik al. Turbo dempt het geluid vaak al flink, dus verwacht niet dat hij met maar een demper teveel lawaai zal maken.