Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 21, 2019 23:18

M'n setje vacuummeters kan ik trouwens terugsturen, LOL. Van te voren allerhande filmpjes bekeken en exploded views bestudeerd van de Weber DCOE, vandaar dat ik dus zo'n set had gekocht. Maar vandaag kwam ik er achter dat ik helemaal geen vacuumpoorten heb! Na weer wat zoekwerk blijkt dat specifiek te zijn voor vroege 105-jes met 1600's op dubbele Webers (1e serie Super en Sprint GT)
Dus komende week maar even een ander soort apparaat kopen waarmee het kan. Zo'n "föhn", die je op de inlaat zet bijvoorbeeld.
Wat ik vandaag wél nog heb kunnen doen:
- ontsteking checken met stroboscooplamp. Stond zowel stationair als bij 5000rpm gewoon goed.
- stationair wel iets bijgedraaid. Op dashboard gaf hij 750-800rpm aan, op display van mijn lamp 600. Dit dus iets opgehoogd.
- contactpuntjes stonden iets te strak (0.25-0.30), dus wat losser gezet op 0.35-0.40
- bougies na 100km er uit getrokken. Waren wat donker, maar niet zorgwekkend. Elektrodes van alle 4 wat krapper gezet op 0.70mm.

Na de contactpunten bijstellen heb ik 'm nog niet gestart omdat mijn dochter al in bed lag.
Ik vertrek dinsdag voor een paar dagen weg, dus voor volgend weekend wil ik de carburateurs even checken op synchronisatie en ook met zo'n colortune bougie kijken of het mengsel nog goed is. (Iemand daar ervaring mee of betere tip?) En nog ergens een compressiemetertje zie te regelen om dat eens te testen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma apr 22, 2019 16:21

Vanmiddag evn gestart, loopt weer stukje beter. Maar nog steeds vibreren en beetje onrustig stationair. 
Heb eens met een lange staaf geluisterd t.h.v. de krukas en hoor bij  cylinder 4 veel meer getik dan bij de andere 3. :-( 
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr apr 26, 2019 22:21

Vandaag de compressie eens gemeten, die is prima en overal gelijk:
Koud:12,75 - 12,75 - 12.75 - 12.75
Warm: 13 - 13,25 - 13,25 - 13,25

Caburateursynchronisatie gemeten met zo'n "föhn" synchronometer, die stond ook goed. Dit weekend ga ik wel nog even pielen met de mengelsetting, maar ik verwacht er eigenlijk geen wonderen van.
Nog steeds opvallend dat de motor echt behoorlijk schudt, zeker bij de compressietest waar je hem goed doorstart is dat te merken. Omdat de compressie zowel warm als koud goed is, en zoals al eerder gezegd niet de typische geluiden van drijfstanglagers of kantelende zuigers heeft (getik/klop is bij ieder toerental voelbaar, niet echt hoorbaar van buitenaf én valt niet even weg bij gas geven), reken ik er minder op dat dít dan toch het probleem moet zijn. Ik zit daardoor toch weer meer te denken in de richting van versnellingsbak of onbalans in vliegwiel/koppeling, zoals ik vorige week ook al opperde.


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 08:47

Getik vesleten nokkenas?
Inlaat rubbers oke?

Gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 10:34

Inlaatrubbers zijn OK en las 1.5 jaar oud. Nokkenassen is nog wel een goede om te checken. Ik had wel al met een schroevendraaier geluisterd op t kleppendeksel, en leek me niet van dr nokkenassen te komen. Maar wellicht dan een visuele inspectie doen?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 18:51

Inlaatrubbers zijn OK en las 1.5 jaar oud. Nokkenassen is nog wel een goede om te checken. Ik had wel al met een schroevendraaier geluisterd op t kleppendeksel, en leek me niet van dr nokkenassen te komen. Maar wellicht dan een visuele inspectie doen?
Lijkt me wel. Geen heidens karwei. Evt schuifmaat erbij en proberen te meten.
En je wilt toch weten waarom hij niet netjes meer loopt en waar getik vandaan komt. Als compressie, ontsteking en afstelling in orde is dan is nokkenassen controleren stuk minder werk dan ff vliegwiel checken op onbalans. En waar zou die onbalans in vliegwiel dan in een keer vandaan moeten komen?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 19:47

De Nokken ook even voelen. Als het niet rond/glad voelt vervangen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 20:40

Hmm, ik heb niet de juiste maat sleutel om de 6 klepdekselmoeren los/vast te draaien zie ik nu. (en ga niet met een tang die dingen begaajen) Heb toch even contact met de specialist (Eric Stevens) op genomen, hij kan er donderdag naar kijken. De bak eraf halen is niet te lastig voor me, maar wel onhandig hier thuis met alleen assteunen. Plus een hoogzwangere vrouw (>36wkn), dus weet ik dat dit soort grotere klussen de komende weken weinig van terecht komen. :lol:

Ik reken inderdaad nog op 2 scenario's: nokkenassen of iets uit de regio van de koppeling.
Dat laatste kan toch zeker zomaar gebeuren? Afgebroken bevestigingsbout van het vliegwiel heb ik wel eens vaker gehoord, of anders wellicht iets stuk aan de frictieplaat? Koppeling is overigens ongeveer 9 à 10 jaar geleden vervangen.

Toevallig zijn het wel 2 zaken waar ik ooit nog eens iets aan zou willen doen.
Nokkenassen: wil ze ooit eens vervangen door wat heftigers. Wil graag nog beetje meer grunt, maar wel mijn originele 1600 behouden. (iemand alvast goede tip, mocht 't nodig zijn? :wink: )
Koppeling: lekkage krukaskeerring, die ik al jaaaaaren heb, oplossen. Was altijd minimaal, maar lijkt laatste jaar wat erger geworden. Heb ook wel eens met 't idee gespeeld om een iets lichter vliegwiel te monteren. (hier ook wellicht al iemand een tip? :lol: )
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 21:21

Natuurlijk, er kan altijd iets gebeuren. En bak demonteren is ook te doen.
Maar 6 boutjes van nokkenasdeksel lossen en nokkenassen inspecteren is toch echt stuk minder werk lijkt me. Je begint toch met controleren van de optie die minste werk is?
Als je het met beleid doet zou ik er bij ontstentenis van passende imbussleutel best een tangetje op durven zetten. Desnoods met poetlap ertussen. Zijn ook geen bouten die muurvast zitten. Lukt echt wel zonder zichtbare schade aan de bouten.

Lichter vliegwiel, heb je simpel gezegd twee opties, standaard vliegwiel iets verlichten of volledig alu vliegwiel (met stalen frictieplaat voor de koppeling) . Voor een straatauto lijkt me eerste optie het beste. Van een lichter vliegwiel word de auto levendiger, maar de rondloop word er niet mooier van en gevoeliger voor kleine afwijkingen in afstelling. Vliegwiel van pak hem beet 2 kg lichter merk je wel aan gaspedaal respons. En 2 kg is denk ook wel maximale wat je eraf krijgt van standaard vliegwiel. En maximale wat je eraf wilt hebben bij straatauto. Standaard 105 vliegwiel wegen tussen 8 en 9 kg afhk type. Voorbeeldje van volledig alu vliegwiel, met prijskaartje: http://www.formulagt.de/showroom/parts of ook hier voor aangepast standaard of origineel:
http://www.alfaromeo-nockenwellen.de/competizione.htm (persoonlijk met geen beide bedrijven ervaring ken alleen de websites)

Vwb leuke nokkenassen voor 1600 heb ik geen bruikbaar advies. Bij alleen nokkenaswissel word je beperkt in je mogelijkheden door de standaard compressie en de klep zuiger speling met standaard zuigers. Ruimte in de klepbeker kan ook nog een puntje zijn. Maar doorgaande redelijk simpel op te lossen. Op alfaBB is vast wel een en ander te vinden? Anders bekende boek van Jim Kartalakamis. Maar dat is wel voornamelijk op 2000 blokken gericht volgens mij.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za apr 27, 2019 22:12, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 21:41

Als je de imbus niet hebt kan je ook een bout met de juiste kopmaat erin zetten en dan met 2 moeren op de bout tegen elkaar gedraaid....losdraaien.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2019 22:52

OK, die met die omgekeerde bout is ook wel en goeie. En anders probeer ik 't met tang en doek. Zal ik morgen eens doen. Boek van Jim K heb ik hier liggen, in mijn geheugen is dat volgens mij vooral op 2-liters gericht maar zal eens bladeren.
Bij nokkenassen lees ik inderdeer een héle hoop verschillende meningen. De ene zet er gewoon een setje C&B 10.6 in naar volle tevredenheid, terwijl de andere ze helemaal af fikt. Ook zie je vaak dat mensen er andere OEM-assen in zetten, maar er staat gewoon té veel info en meningen op internet.
Mijn kop is 12Kkm geleden gereviseerd, dus hoef liever ook weer geen setje dat ik opnieuw andere kleppen, veren of bekers kan gaan zetten als dat niet nodig is.
(Alfaholics heeft C&B 10.9 op hun site staan waarbij ze vermelden dat je niks aan je kop hoeft aan te passen, dat is wel iets wat ik dan zoek.)

Lichter vliegwiel, heb je simpel gezegd twee opties, standaard vliegwiel iets verlichten of volledig alu vliegwiel (met stalen frictieplaat voor de koppeling) . Voor een straatauto lijkt me eerste optie het beste. Van een lichter vliegwiel word de auto levendiger, maar de rondloop word er niet mooier van en gevoeliger voor kleine afwijkingen in afstelling. Vliegwiel van pak hem beet 2 kg lichter merk je wel aan gaspedaal respons. En 2 kg is denk ook wel maximale wat je eraf krijgt van standaard vliegwiel. En maximale wat je eraf wilt hebben bij straatauto. Standaard 105 vliegwiel wegen tussen 8 en 9 kg afhk type. Voorbeeldje van volledig alu vliegwiel, met prijskaartje: http://www.formulagt.de/showroom/parts of ook hier voor aangepast standaard of origineel:
http://www.alfaromeo-nockenwellen.de/competizione.htm (persoonlijk met geen beide bedrijven ervaring ken alleen de websites)
Vliegwiel dacht ik zelf inderdaad ook aan een origineel vliegwiel af te draaien met max 1 à 2kg. Voor een aftermarket exemplaar ben je inderdaad al snel 500+ kwijt, maar hoeft voor mij niet. Ik heb ooit op mijn GTV 3.0 24v het zware DMF vervangen door een single mass van een 156 2.5 V6 (voor 25 piek op de sloop), dat woog bijna de helft en was een fantastische upgrade.
Alfaholics heeft eentje vor mechanische koppeling van 6,25kg voor 500 piek, lijkt me wel 't randje qua gewicht.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 00:25

Gelukt met de truc van Joris. Had een bout die net te klein was, maar met handdoek er bij gepropt als opvulling kreeg ik ze simpel los.
Nokkenhoogte overal opgemeten, in hoeverre dat écht betrouwbaar is? Alles was 36,75mm, alleen uitlaat cyl1 was ongeveer 36,5mm.
Bij visuele en tactiele inspectie viel vooral inlaat en uitlaat van cylinder 4 op, daar waren beiden nokken wat ruwer en krasjes. Op aantal anderen zag je alleen slijtplekjes in de vorm van een pauwenoog. Is dat normaal? (kan ook duiden op puntbelasting?)
Wel voelde alles nog "rond" aan, dus 't tegenovergestelde van afgevlakt bedoel ik hiermee.



Inlaat cyl 4 was 't meeste, klein pitje en aan de meest verre uiteinde best ruw

Afbeelding

Uitlaat cyl4
Afbeelding

idem uitlaat cyl4
Afbeelding


De rest zag er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 06:59

Nokkenassen in situ opmeten is idd lastig. Eigenlijk moet je meetklokje op de klepbeker zetten naast de nok en dan motor rond tornen en per 10 graden klokje aflezen. Of in dit geval zou alleen maximale uitslag ook wel volstaan.
Maar kijkend naar de foto's is beste van de nokken van 4 is er wel vanaf. Zou ik persoonlijk wel iets anders voor willen binnen niet al te lange tijd. NB ga er vanuit dat oppervlak van je klepbekers iig bij cil 4 ook niet goed meer is! En er ook niet beter op gaat worden met deze nokken die er overeen draaien.

Je kan de nokkenassen er even uithalen zodat je ze fatsoenlijk kan meten met de schuifmaat.
Ook geen heidens karwei vergeleken met de bak eraf trekken om vliegwiel en koppeling te bekijken. :wink:
Of eerst setje standaard nette 1600 nokkenassen scoren en die monteren voor nu. Dat hoeft je niet de wereld te kosten en veel tijd om uit te zoeken. En weet je gelijk of het helpt. Die nokkenassen met "iets meer grunt" kunnen dan later wel een keer.

Als je andere frisse nokkenassen plaatst, eerst de klepbekers goed bekeken. Die moeten eigenlijk keurig als een spiegeltje zijn. Anders slopen de oude klepbekers straks je frisse nokkenassen.

NB vwb andere nokkenassen. Klep/zuiger speling staat grotendeels los van de kop (niet helemaal ivm diepte van de klepzittingen) en dat is wel heel erg van belang als je andere nokkenassen wilt. Dat je geen zin hebt om je verse gereviseerde kop weer aan te passen snap ik. Vwb je kop revisie. Ik hoop wel dat ze daarbij of de klepveren opgemeten hebben of domweg vernieuwd. Wel een puntje van belang als je het blokje echt gebruikt waar het voor bedoeld is. Ivm zwevende kleppen en ingezakte "vermoeide" klepveren.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 08:18

Inderdaad een gevalletje gewoon vervangen!
Wel benieuwd of dit je probleem oplost, want dit soort schade ontstaat geleidelijk lijkt me zo.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 09:15

Heb je de kettingspanning ook checheckt toen de boel los lag? Een te slappe bovenste ketting kun je ook best horen. Verder eens met bovenstaand: nokken is het beste wel vanaf, dus op termijn vervangen, samen met de klepbekers, hoewel je ook kunt proberen die te redden door ze nat te schuren op een (vlakke!) glasplaat en te zien of je ze nog netjes krijgt. Netjes = glad, zonder pitten, butsen, kuilen of krassen. Anders slopen de klepbekers je mooie nieuwe nokkenassen in no-time.

Terug naar “Projecten”