Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 09:55

Dat dit ooit een keer vervangen moet worden lijkt me inderdaad duidelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak van de vibratie is. (Toch?)

Mijn kop in toen volledig gedaan, daarbij is werkelijk alles vervangen op de nokkenassen na. (Ook ketting toen verniewd) Dus dat zal nog allemaal wel goed zijn, bekers zien er ook nog goed uit wat ik althans met gemonteerde nokkenassen kan zien. Kettingspanning is ook nog goed. Maar dat geluid had ik dan al wel herkend.

Ik heb t boek van Jim K er even bij gepakt. Bij nokkenassen gaatbt vooral over 2-liters, maar hij spreekt in zn inleiding wel een zinnetje over 1300/1600. Daar adviseert hij de 10548 nokkenas (Euro 2-liter), die heeft 10.06 lift. Met "a simple jet change and some ignition advance fiddling will complete the job"
Op het AlfaBB is die 10548 ook steeds het type dat ik tegen kom. Dus wellicht is dat dan een goede en budgetvriendelijke oplossing voordat ik een setje dure C&B's van €500+ koop.

In ieder geval al bedankt voor het meedenken en hulp, mannen. Altijd fijn voor iemand met een medische achtergrond die tóch aan een auto wilt sleutelen. :lol:
Laatst gewijzigd door Veloce op zo apr 28, 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 10:19

Welke nokken zitten er nu in dan?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 10:44

Inlaat: 105020320001
Uitlaat: 101210320000

Inlaat is standaard 1600, uitlaat een 101-serie Giulia Sprint/Spider Veloce en 105 Giulia Ti Super. Mijn auto is dermate vroeg dat het ook een soort van 101-serie parts bin is.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 12:32

Van wat je op de inlaat hebt heb ik er 2 goeie liggen nog. Kan je ook op de uitlaat gebruiken. Voor weinig.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 14:00

Klepspeling vind ik aan de krappe kant.

Als je geen standaard nokkenassen monteerd zal ook de carburateurs settings aangepast moeten worden.
En eventueel ook de onsteking.

Standaard 1600 nokkenassen zijn voor jou blok een prima oplossing.
De rest is ook standaard en dat is mooi op elkaar afgestemd.

Die 101 as hoort er zeker niet in bij 00526 blok.

Gr Jan

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 18:23

Aangezien assumption the mother of all fuck ups is zou ik iig de rekening van de koprevisie er op na slaan vwb de klepveren. Goede klepveren is echt redelijk essentieel als je veilig wilt doen met je 105 blok waar het voor gemaakt is....en dat is niet het nieuwe rijden.... :lol: 8)

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 21:48

LOL, ik heb dit ding ook vooral om NIET rustig met vrouw en kinderen rond te tuffen. Hoewel ik (volgen sommigen vreemd genoeg) kies om mijn 1600 te behouden, evenals stalen wielen, Dunlop-remmen en het originele dunne, grote bakelieten stuur, gebruik ik hem vooral om er behoorlijk hard en sportief mee te rijden. Ik wil de auto alleen op een zo period mogelijke manier aanpassen met een zo origineel mogelijke uitstraling.

Ik heb de rekening van de revisie er even bij gepakt en alles staat er gewoon op, want alles is ook vervangen. Dat weet ik ook zeker, omdat ik een andere kop heb moeten regelen omdat mijn oude geheel krom was getrokken en niet meer te persen a.g.v. een kapotte koppakking bij de vorige eigenaar.

Fotootje van de nieuwe kop
Afbeelding

p.s. mijn brede stalen wielen heb ik volgens mij jaren geleden van jou (DJ) gekocht. Zaten die niet onder de (metallicgroene) 1750 Berlina van je pa?

p.s.2 zeker weten van die 101-as Jan? Mijn Super is een eerste serie van de eerste serie, zitten dus een hoop onderdelen op die gedurende de eerste productiemaanden eruit gefaseerd zijn. Zo heb ik, om maar iets stoms te noemen, een carburateursteun van een Giulia Sprint Speciale, heb ik klokken zonder rood toerengebied, andere kleur lampjes op dash, andere oliepomp en nog een paar van die kleine details die specifiek zijn voor de eerste paar maanden van de productie.
Ik zeg dus niet dat hij wél origineel is, maar de kans is wel heel erg groot.
Laatst gewijzigd door Veloce op zo apr 28, 2019 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 22:03

Wat is bouwjaar van de auto?

En het motornummer.

Staat het motornummer aan de ontsteking kant?

Of aan de uitlaatzijde tegen het koppelings huis?

Gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo apr 28, 2019 23:39

Bouwjaar is augustus '65. De eerste Super gebouwd is van januari, behoort tot een handvol pre-productie auto's. Uiteindelijke productie kwam op gang in maart ofzo, eerste serie van de eerste serie liep tot ongeveer oktober '65. Op het AlfaBB is een draadje van iemand die ze allemaal probeert op te speuren en waar alle afwijkende details worden gesproken.

Motornummer staat op onstekingskant, nr AR526*31808.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma apr 29, 2019 06:41

De eerste 1600 blokken in de Sprint GT hadden ook geen 101 nokkenassen.
En die waren er al in 1963!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 03, 2019 10:29

Ik had de Giulia woensdag naar Eric Stevens gebracht en hij heeft de trilling heel simpel kunnen verhelpen.
Beetje vaag verhaal, maar de bout om de bak vast de te zetten (die bovenaan pagina 40 van dit topic ter sprake kwam) heeft hij er uit gedraaid. Zodoende viel de trilling ook meteen weg.... :shock:

Toen de vibratie opspeelde heb ik de bout na algehele consensus hier vast gedraaid, zonder resultaat trouwens waardoor dit niet de oorzaak leek te zijn. Ik heb later (vorige maand) nog het cardanrubber vervangen, wat waarschijnlijk toch de oorspronkelijk oorzaak is geweest. Maar die bakbout zat natuurlijk nog steeds vast gedraaid, welke een hele boel aandrijfreacties doordreunde.
Eric zag dat door de ontstane trilling/schudding wél een motorsteun is gaan beginnen te scheuren aan het metaal. Die moet ik dan nog maar even vervangen.

Verder was mijn ritje naar Stevens wel de eerste fatsoenlijke rit met de opnieuw afgestelde contactpunten, nieuwe verdeelkap, bougies en schoongemaakte sproeiers. Hij liep wel echt een stuk beter, het sputteren en inhouden is totaal verdwenen. Ik had 'm stationair wel een klein beetje hoger gezet, maar merk dat hij toch een beetje onrustig loopt dat. Ik denk dat dit door de nokkenassen komt, dus dat wordt het volgende project/klus.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 03, 2019 10:30

Linkje naar c en b assen gezien op het andere forum?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr mei 03, 2019 11:06

Er zit bij mij wel een stukje rubber tussen de bout en het onderste oog op de bak. Ik zou dat er niet snel tussenuit laten.....
Dat stukje rubber zit er dus blijkbaar niet voor de kat z'n viool. :lol:

Maar fijn dat het zo (simpel) opgelost is!! :thumbs:
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 03, 2019 18:52

Ik had de Giulia woensdag naar Eric Stevens gebracht en hij heeft de trilling heel simpel kunnen verhelpen.
Beetje vaag verhaal, maar de bout om de bak vast de te zetten (die bovenaan pagina 40 van dit topic ter sprake kwam) heeft hij er uit gedraaid. Zodoende viel de trilling ook meteen weg.... :shock:

Toen de vibratie opspeelde heb ik de bout na algehele consensus hier vast gedraaid, zonder resultaat trouwens waardoor dit niet de oorzaak leek te zijn. Ik heb later (vorige maand) nog het cardanrubber vervangen, wat waarschijnlijk toch de oorspronkelijk oorzaak is geweest. Maar die bakbout zat natuurlijk nog steeds vast gedraaid, welke een hele boel aandrijfreacties doordreunde.
Eric zag dat door de ontstane trilling/schudding wél een motorsteun is gaan beginnen te scheuren aan het metaal. Die moet ik dan nog maar even vervangen.

Verder was mijn ritje naar Stevens wel de eerste fatsoenlijke rit met de opnieuw afgestelde contactpunten, nieuwe verdeelkap, bougies en schoongemaakte sproeiers. Hij liep wel echt een stuk beter, het sputteren en inhouden is totaal verdwenen. Ik had 'm stationair wel een klein beetje hoger gezet, maar merk dat hij toch een beetje onrustig loopt dat. Ik denk dat dit door de nokkenassen komt, dus dat wordt het volgende project/klus.
Ik kan de foto niet meer zien op pagina 40 en ben wel benieuwd wat voor constructie het over gaat. Ws iets van vroege 105 want op basis van jouw omschrijving kan ik me niet van latere 105 voor de geest halen waar dit betrekking op heeft.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr mei 03, 2019 22:37

Is inderdaad iets wat typisch voor vroege 105-jes is, deze constructie. JC zei het al in dit topic, en heb 't later nog nagezocht ergens anders, maar die bout is om de bak vast te zetten zodat hij niet gaat bokken bij (voornamelijk) achteruit rijden.
Die bout zit dus in lengterichting aan de achterkant van de bak(steun), uiteinde is afgeplat en schroef je dus tegen het afgeplatte deel van de baksteun aan.

Afbeelding

Afbeelding



Ik had overigens gepland om de Giulia pas volgende week woensdag te halen, had namelijk niet eerder tijd. Maar vanmiddag om 12.00 stapte ik in de Abarth om een patiënt te bezoeken en toen was de vloer aan mijn kant drijfnat van de koelvloeistof. Natuurlijk vermoede ik al dat het de kachelradiator of aanverwante hardware was, maar verder rijden was geen optie. Gelukkig stond de auto gewoon voor de praktijk.
Heb Eric Stevens dus meteen gebeld of ik de Giulia meteen al kon komen halen zodat ik nog vervoer naar mijn klanten en naar huis had. Ik durfde alleen niet tot bij hem te rijden met de Abarth (zo'n 25km), maar naar Biermans de Fiat/Alfa-dealer (1km verderop) rijden had ik ook niet zo'n zin vanwege ervaringen uit het verleden. Dus stelde Erik voor om de Giulia even naar mijn werk te komen brengen op de aanhanger en deze dan meteen om te wisselen voor de Abarth. Ook had hij me meteen een motorsteun op de passagiersstoel gelegd zodat ik die dit weekend even zelf kan vervangen. Geweldige service! =D>



Afbeelding

p.s. C&B gezien ja, thanks! Ik wacht even of ik dat setje 10548 kan krijgen voor veeeeeel minder. Anders zijn die C&B's een goede tweede optie.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”