Reeds geruime tijd (enkele jaren inmiddels) hou ik het aanbod van klassieke Giulia’s in de gaten. Een en ander met in het achterhoofd de diep gekoesterde wens ooit zelf een exemplaar aan te kunnen schaffen.
Alle mogelijk technische informatie absorbeer ik als een spons en zodoende heb ik (al zeg ik het zelf) inmiddels een aardig beeld voor wat betreft de valkuilen, kosten, technische complicaties etc. Technisch inzicht is in ruime mate aanwezig en ik ben qua techniek niet bang om zaken zelf aan te pakken, echter ik ben geen plaatwerker. Met deze zelfkennis zou ik mijn zoektocht dus (moeten) beperken tot harde exemplaren.
Een enkele keer ben ik vrijblijvend een op de foto’s nette Giulia wezen bekijken maar in de praktijk bleek dat toch altijd tegen te vallen.
Misschien afhankelijk van het budget wat ik besteedbaar zou hebben, misschien ook gewoon omdat er een hoop verprutste exemplaren in de markt aanwezig zijn. Betekend dit nu dat ik simpelweg in een onrealistische prijscategorie zoek en daarvoor geen fatsoenlijk exemplaar kan verwachten?
Onder aan de streep ben ik dus met name op zoek naar een stukje advies / hulp in mijn zoektocht. Omdat het moment waarop ik tot aanschaf over zou willen gaan nog niet helemaal concreet is ben ik wat terughoudend met auto’s bekijken. Ik wil niet overkomen als een bandenschopper / ‘eerst nog even thuis overleggen’-kijker.
Wanneer ik kijk naar de markt zie ik dat sommige exemplaren binnen een paar weken van de hand gaan terwijl andere exemplaren maanden zo niet jaren te koop staan. Dat laatste zou bij mij al voor alarmbellen zorgen omdat de prijs-kwaliteit verhouding bij die exemplaren blijkbaar niet in balans is.. Maar wat kan / mag ik verwachten?
Wat is het budget dan?
Zo rond de EUR 12.000,- zou mooi zijn. Wellicht iets meer wanneer dat de kwaliteit aanwijsbaar ten goede komt.
Wat zoek ik?
Geen vroeg exemplaar met lintteller in ieder geval. Een 1300 TI of super met de enkele koplampen vind ik persoonlijk het mooiste maar een nette Nuova zou ik ook zeker overwegen. 100% origineel hoeft de auto wat mij betreft niet te zijn. Supers met dubbele koplampen lijken al weer snel buiten mijn budget te vallen?
Wat mag ik / kan ik verwachten?
Dit is dus mijn grootste issue. Ik realiseer me heel goed dat ik geen exemplaar in concours staat kan verwachten. Gewoon een net exemplaar, zonder gaten in plaatwerk etc, Technisch in behoorlijke / goede staat.
Enkele voorbeelden van foto’s welke ik ben tegen gekomen en mogelijk zouden voldoen aan mijn zoekplaatje;
Nuova Giulia ’74
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa- ... ?cldtidx=1
Giulia 1300TI ’68 (volgens mij een auto van een clublid?)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa- ... ?cldtidx=2
Giulia 1300 TI ’68
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa- ... ?cldtidx=3
Wat is jullie idee voor wat betreft de voorgenoemde auto’s? Kennen jullie de betreffende auto’s / wellicht ooit bekeken? De laatste twee exemplaren staan al behoorlijk lang te koop. Wat zal jullie inziens de reden zijn dat deze auto’s niet verkocht worden? Zijn ze slechter als op de foto’s te zien, zijn het minder populaire uitvoeringen (enkele carb. Bijvoorbeeld)
Wie o wie kan mij van advies voorzien?
Mijn dank ik groot.