Vandaag wat geklust aan de Spider.
Ik meende dat het lampje vervangen via de achterkant moest, dus het spatbord. Ik had 't nog mooit gedaan bij deze auto....
Maar eenmaal open was dat niet het geval....
Dus via de voorkant de lamp eruit, en toen bleek het lampje zelf niet stuk. Toch vervangen en nog steeds geen dimlicht. Ik heb geen handleiding bij de auto, maar moet dan toch maar eens een elektrisch schema ergens vandaan zien te halen. Zekeringen onder dash waren goed, maar wellicht zit er nog ergens anders een zekering verstopt. Kán het overigens wel een zekering zijn? Linker koplamp doet grootlicht 't wel, maar dimlicht dus niet.
Vervolgens de uitlaat gewisseld. Zat er eentje onder van een (volgens mij S4), al zo lang ik me kan heugen. Nu zag ik dat er al een ophanging op die uitlaat wat geïmproviseerd. Er zat een uitlaatklem op het laatste deel tussen demper en sierstuk, daar was weer een plaatje op geschroeft en die hing weer aan een onbekend type uitlaatrubber dat paar cm langer was dan een OEM. Ook heb ik de auto nooit mooi vinden klinken. Leek echt helemaal nergens op, niet te hard of geluid alsof hij stuk was. Maar meer "lawaai" en niet een typisch Nord-geluidje.
Omdat een brulpijp voor een S3 op I.E. niet bestaat (dan moet je al aan de dure sportuitlaten van bekende merken) heb ik bij wijze van uitprobeersel een gebruikt exemplaar via DJ gekocht. Ik had namelijk gezien dat mijn Spider 2 ophangpunten had voor de einddemper. De huidige S4-demper zat helemaal aan het einde bevestigd (vlak achter bumper), maar ik zag ook nog een ongebruikt ophangpunt halverwege zitten die de S2 en andre 105-jes gebruiken. In feite paste de brulpijp goed, alleen zat het ophangpunt net 2cm te hoog, waardoor ik tussen het ophangrubber en de pijp een klein metalen verlengstukje heb gemaakt.
Was helaas de enige mogelijkheid, want normaal kun je natuurlijk nog een beetje met de middendemper spelen/draaien. Maar omdat ik een katalysator heb, zit deze helaas anders bevestigd en is dat niet mogelijk. Het voorste en middelste deel zit ook met een driehoekige aansluiting en brandring, zoals ook de einddemper vast zit.
Het is wel een bijzonder gezicht zo, met het typische schuine uitlaatje van een ouder model carburateur-Spider. Maar het geluid is echt 10x beter nu! Doet me weer denken aan mijn oude 75 TS'jes met sportpuup.
Niet onaardig voor een el-cheapo sportuitlaat op mijn el-cheapo Spider. Inclusief gratis rookpluimpjes, maar dat vind ik niet zo schrikbarend na bijna 220.000km en 2 gesneuvelde koppakingen.
https://www.youtube.com/watch?v=VOs26OTIbsg