19 juli, "de dag ervoor": redelijk op schema, half drie vertrek naar de baan. Via Wereldauto, waar de Cassa di Pere nog staat, om daar de gordels en brandblusser uit te halen voor de 156. (die "niet gebruiken/geldig na" dingetjes, weet je...
) Even nog wat mooie spullen bekeken daar... Tegen 18.00 op de paddock. Mooi op tijd voor inschrijven/keuren, (kortste sessie ooit !) én op tijd voor de Sloppy burgers van Topkok Slop. De man heeft niet alleen heul veul verstand van elektriek en techniek, maar ook het juiste gebruik van houtskool en vlees tang is appeltje-eitje voor hem. Kwartier gemaakt tussen Wijnand's (top dat je er weer bij was man ! Moet je vaker doen..
) XXL racebenodigdheden/schuil/slaap-kar en een ineens, zomaar uit het Zandvoortse zand gestampte abri oid. De avond verder doorgebracht met een drankje, borrelnoten en het onvermijdelijke, desondanks zeer gewenste race-gekeuvel en andere zaken die de racende mensch zo bezighouden. Een plakkerige vrijdag afsluiten met een douche zat er niet in: deurtje dicht. Warmwater-budget zal wel in het gapende F1 begrotings-zwarte gat zijn gegaan..
Zaterdagmorgen !! De voorspelde timing van die incidentele, land-inwaarts drijvende bui liep wat uit de haak. Werd een behoorlijk vochtige bende.. Wat óók uit de haak liep: de tijdwaarneming.. Diewasniegoenie. Vernacheld door de Blancpain mannen oid. De kritikaster in mij azijnplast dan weer dat je dit beter een dag vóór een NL racedag kunt testen, dan een uurtje voor de eerste tijdtraining, maar dat terzijde. Oh ja. De "Ian Roberts" van de DNRT was er ook nog niet. De doktert lag nog op één oor in Blaricum, of zoiets. Uur vertraging dus. Maar geen nadeel zonder voordeel, om een groot sportman te quoten: uurtje vertraging betekende ook wat minder nattigheid. Met als resultaat een whopping 2.26 getraind. Jaja, met een slordige 260 PK sterke 3.2 Busso...
Dat deed Björn Hees met 2.10 een stukkie beter. Nou ja, ik reed met hagelnieuwe Nankangs AR1, Björn na ik heb begrepen met dito regenrubber. Achtste tijd/achtste op de grid voor race 1. Van de 13 inschrijvers. Nu heb ik de laatste tijd regelmatig geroepen dat 13 deelnemers RUK is, dus wat rest me er nu nog over te zeggen ? Behalve dat ik er sjagrijnig, verdrietig, gefrustreerd en boos van wordt ? En dan te bedenken dat we een echt hele toffe dag hebben gehad, ondanks dat Pluvius als "14'e deelnemer" had geregistreerd. Ik zeg maar niks meer. Ons feestje, hun ( de verzakers) verlies.
Race één ! Gas erop. Droog asfalt. En bámm !!!! Twee seconden van mijn tijd af. Auto voor 30 mm hoger gezet, en uitgelijnd. Oh ja, en 4 dwarsstokjes in uniballs op de achteras. Wat een beetje veerweg al niet doet. Lekker. Begin de 156 langzaam-aan een beetje door te krijgen. Als vierde over de meet. Wel een beetje gewiebel bij het aanremmen ?? Krik onder de auto: wiel RV héél ietsje speling. Wiel LV : losgelopen as-moer, kon met het handje verdraaid... Met luchtgereedschap van de immer goed van spullen voorziene Wijnand de moer vastgeslagmoersleuteld en geborgd. Hee.... Wiel RV er af om ook die moer te controleren. Die zat vast. Wel die ieniemienie speling... Nou ja. Je bent op het circuit, je bent "in the mood", dusss.... rijden. Gas erop. Jasper in het Scheivlakse grind, code rood, (naar ik later begreep voor de onweer/bliksem dingetjes) naar de startlijn dus en daar wachten. En vervolgens een wolkbreuk van heb ik jou daar. Na een minuut of 5 allemaal naar de paddock gestuurd. En guess what: BEKKER ALS EERSTE GEKLASSEERD !! Sieger kreeg tijdstraf voor inhalen onder geel. Van een Volvo, die ik even daarvoor ook voorbij was gestoven (niet onder geel), en met knipperlichtjes aan op kruiptempo rondsukkelde. Ik kan me goed voorstellen dat je/Sieger daar langs gaat, maar ja... regels zijn regels, of zoiets.
Race 3, POLE !!
Ook al ben je/ik dan even Éénoog in het land der Blinden, je voelt je wel even Koning. Keizer, als ik eerlijk ben. Sieger opgedragen/gevraagd/gesméékt me de eerste bochten/eerste ronde mijn moment-of-fame als polesitter niet te ontnemen (voor de niet-intimi: regerend kampioen Sieger (155 Q4) start nooit, die lanceert zichzelf...) , met de Gentleman's Agreement hem er na de eerste ronde langs te laten. De start: die lukte ! En die van Sieger wat minder ?!
Het gas er vól op. Ik hou me per definitie aan mijn afspraken, maar die eerste ronde was de mijne. Na twee rondjes werd het gat wel érg groot... Ik dacht eerst dat Sieger me de hele race zou gaan gunnen.. Zou ik (er zit een sloot puntenverschil tussen ons) zoiets ook wel doen, maar dan wél even duidelijk laten merken "dat ik je kan hebben", door et gat ff snel pijnlijk dicht te rijden en dan een beetje prikken. Maar nee hoor... Dus doorstampen maar, een rondje of 6 met de BigBrulBusso het veld aangevoerd. Later van Sieger gehoord dat zijn bandjes het na twee ronden hadden opgegeven: geen grip meer. Beetje zuur: hij was van plan me twee rondjes vooraan te laten spelen, en dan de pikorde even te herstellen. Lekker puh Sieger !!
Toen zat Louis Hutzezon achter me, die was achteraan gestart (kuske met de vangrail in race 2), en stoomde retesnel op naar voren. Dat verschil (dik 3 seconden per ronde) ga ik niet verdedigen: zinloos/kansloos/kan alleen in tranen eindigen. Me dus verzoend met plek twee, maarr.... Weer bij aanremmen Tarzan een "kloennkk" , rechtsvoor, deze x wel erg hard (al een paar ronden last van gehad), gevolgd door allerlei onheilspellend gebonk en geratel. De nooduitgang bij de Hugenholz bereikt, en een DNF, met nog twee ronden te gaan...Wiellager RV stukgelopen. Dat beetje speling, dus... Nou ja, op de paddock toch niets aan kunnen doen: geen tijd en geen nieuw lager.
Dagwinnaar was Walter, het Hutzezon-duo twee, ik derde. Echter (Huub is onverbiddelijk geworden: als je er niet persoonlijk bent bij de prijsuitreiking schuift je prijs door !) wel de trofee-voor-plaats-twee mee ! Die staat in de kast, dat telt, de reden waarom is snel vergeten door/voor het nageslacht.
Los van de nattigheid ! topdag. Rondetijd van 2.08 naar 2.05.8. Vooruitgang. Op naar de 2 minuten. Erg jammer van de schade's aan Jesper's GTV en Jasper's 147. Hopen dat alles meevalt en succes met het herstel mannen ! (Ik denk dat Jasper nogal übergemotiveerd is zijn auto snel voor elkaar te hebben..
)