Geen vraag, maar wat info na ervaringen met mijn pas gekochte 159 1750 TBI (zonder issues volgens de verkopende garage).
Tijdens vakantie 1 keer het oranje motorstoringslampje. Na 3 ritten weer weg, dus een incidentele melding. Bij een koude start, vooral als de auto iets langer had gestaan, een ratelend geluid dat na een paar seconden verdween. Dit komt van de nokkenasverstelling.
Soms bij koude start kortstondig de melding "Oliedruk te laag, stop de motor".
Thuis gekomen de storing uitgelezen: P0340, Nokkenassensor.
Wat aan het uitzoeken gegaan, van meerdere mensen ervaringen gelezen (vooral op alfaowner is over dit model veel te vinden) en besloten de carterpan eronder weg te halen.
Voor het carter een 248 mm lange RIBE M8 bit gekocht. Deze is nodig voor de carterbouten, maar aan de kopse kanten bleek het M6 te zijn. Aan de vliegwielkant kom je er bijna niet bij (volgens mij ook niet met een lange RIBE M6 bit, vanwege het zeskant), dus een perfect passende schroevendraaier gebruikt (RIBE is symmetrisch en je kunt passen aan de distributiezijde), via de uitsparing in het vliegwiel (langzaam en met zaklamp ervoor draaien).
Carterpan, na engine flush van Eurol en olie aftappen :
Ik ga dus geen engine flush fabel meer gebruiken. Heb het ook even puur getest in de carterpan: doet echt niks. Met Dasty en voor de hardnekkige vervuiling (waar de olie vanaf de turbo in het carter komt) met benzine gereinigd.
Maar nu komt het......
Van het deksel van de oliepomp miste 1 bout en er zat 1 los. Geen bout gevonden in de carterpan (olie nog langzaam overgegoten), dus deze zal ooit bij een oliewissel verdwenen zijn. De losse kan er niet uit, omdat deze tegengehouden wordt door een lagerkap.
Met thinner in een injectiespuitje zo goed als kan gereinigd.
Van een boutje uit een 105 serie interieurverlichting het zoekertje afgeslepen, met het mooie conische kartelringetje gemonteerd en loctite 270 gebruikt. Nieuwe olieseal in pomp voor aansluiting pomp op buisje in carterpan (PN 71754365 = Elring 576.580) en carterpan er weer onder (de M6 bouten op gevoel vast, momentsleutel ging hier in mijn situatie niet).
Daarna moest er meer (van de dure Selenia Quadrifoglio) olie in dan in de boekjes staat. Bij 4,25 L (spec) raakt de olie de peilstok amper en geeft de sensor (display dashboard) nog 2 lege balkjes. Langzaam steeds wat erbij brengt mij nu op 5,1 L, peilstok net max en sensor alle balkjes vol.
Nog een paar normale zaken (bougies, distributieriem, multiriem, luchtfilter, fuchs olie ) en Fuchs olie met een beetje Archoil 9100 in de M32 bak gegooid (preventief, niet omdat ik bijgeluiden had).
Omdat de latere generatie 1750 TBI motoren een geïsoleerde olietoevoerbuis naar de turbo hebben (buisje zit tussen uitlaatspruitstuk en turbo) had ik besloten de buis van de 159 te modificeren: ik wou eerst een kant-en-klare kopen, maar de turbo op de Giulietta's is anders (K04 ipv K03), dus dat past misschien niet. Ik had nog een rol oplegvilt om een strook af te knippen voor de isolatie.
Toen ik het hitte schildje verwijderd had zag ik een als-nieuwe turbo, maar ook dat bij de aansluiting uitlaatspruitstuk-kop 2 studs misten en 1 moer. 1 vervangende stud kon er niet meer in, omdat deze afgebroken in de kop zat, de rest was wel weer vast te zetten. Nu de afgebroken maar zo gelaten, er was eerst al geen lekkage. De bovenste banjobout van de oliebuisje heeft een intern filtertje, deze heb ik in het ultrasoonbad gereinigd.
Het buisje:
Alles loopt weer, nu een paar ritten gemaakt. Geen geratel van de nokkenasverstelling gehoord na een dag stil staan.
Een beetje olie bij de bougies is er ook nog, eerst maar even een doekje erbij af en toe (gaat niet echt snel volgens mij). Om dat te herstellen moet het kleppendeksel eraf (niet alleen het plastic) en dat zijn gelijk de nokkenas lagerkappen. Dat moet dus met het nokkenasblokkeergereedschap (dat ik nog niet heb).
Ik ken de 1750 TBI na een paar weken al beter dan de 156 2.5 busso die ik 3 jaar heb gehad
Ik weet niet of het probleem van de losse boutjes in de oliepomp ook voor kan komen in de latere 1750 TBI generatie met lichtmetalen onderblok, maar met het gietijzeren onderblok in de 159 ben ik niet de eerste die het tegenkomt...