Robert 75 V6

Snelle nokkenassen en hoge- compressiezuigers??

vr okt 21, 2005 10:26

Gisteravond heb ik mijn handen kunnen leggen op een setje hoge compressiezuigers en twee snelle nokkenassen. Leuke opwaardering voor m'n Twinspark maarre.... nog niet zoveel ervaring mee. Gewoon klepdekseltje eraf en nokkenassen erin en knallen maar???? Of ga ik ( zeker in het geval van die zuigers en cilynders) op allerlei problemen stuiten??

Heeft iemand tips? dit wordt namelijk mijn eerste project. :roll:

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Snelle nokkenassen en hoge- compressiezuigers??

vr okt 21, 2005 11:06

Dit is wel een heel zwaar eerste project, advies zorg dat er iemand met ervaring over je schouder meekijkt. En ik hoop dat je dat zelf ook al regelmatig hebt gedaan.
Eigenlijk is dit geen eerste project.
Je kan dat setje nog altijd voor een leuk prijsje aan mij verpatsen
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Claasen

Re: RE: Snelle nokkenassen en hoge- compressiezuigers??

vr okt 21, 2005 11:31

Dit is wel een heel zwaar eerste project, advies zorg dat er iemand met ervaring over je schouder meekijkt. En ik hoop dat je dat zelf ook al regelmatig hebt gedaan.
Eigenlijk is dit geen eerste project.
Je kan dat setje nog altijd voor een leuk prijsje aan mij verpatsen
Idd, het lijkt allemaal erg straight forward maar het komt allemaal wel erg nauw....expertise gewenst!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 21, 2005 13:15

Ach joh, gewoon een goed werkplaatshandboek erbij en rustig en nauwkeurig werken, dan komt het allemaal goed. :wink:

En da's niet lullig bedoeld! :o Zo ben ik ook begonnen. Zonder enige sleutelervaring of wat dan ook -nooit brommers gehad- een versnellingsbakkie gereviseerd en daarna een motor. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen. :D
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

kroehlur

vr okt 21, 2005 13:40

Tis alleen dat je met "snelle" nokkenassen best kans hebt dat je kop ff bijgewerkt moet worden ivm. lift. Goed kijken iig en de motor ronddraaien met de hand voordat je gaat proberen te starten.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 21, 2005 14:41

Je kop bijwerken zal wel meevallen maar let op dat je kop nooit gevlakt is, toch niet maximaal. Ik weet niet hoeveel ruimte je standaard hebt tussen klep en zuiger en hoeveel lift je (extra) hebt ten opzichte van je originele nokstokken of blijven ze bij je snelle alleen langer open staan met evt. een grotere overlaptijd.
En hoeveel komen je HC zuigers hoger dan je originele zuigers.
Is het een gebruikt of een nieuw set, als het gebruikt is neem ik aan dat het geen probleem mag worden en als ht een nieuw combisetje is ook niet.

Wees inm ieder geval niet te overhaast bij montage, leg alles op volgorde of/en nummer het als je nog niet veel gesleuteld hebt en markeer alles goed waar wat heeft gezeten zoals ook krukaspositie kettng nokkenas tandwiel ect.
En voor het geval het niet past nummer ook je zuigers bij demontage. (kunnen ze op de zelfde plek terug.)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

164 Q4

vr okt 21, 2005 16:08

Voordat je de zuigers er in zet eerst even met een flex-hone borstel door de cilinders gaan en ook maar even checken of de slot- en zuigerspeling goed is.
Met een stukje klei op de zuigers (en een oude koppakking) kun je testen hoeveel ruimte er tussen klep en zuiger zit.
Niet alleen alles vast draaien in stappen maar ook het losdraaien (kop vooral). Voor de rest alles goed insmeren met verse olie en zeer schoon werken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”