Na een jaar werd het eens tijd om jullie te updaten
Dus… om terug te komen op het laatste dat gepost is geweest: de verstelling van de onderste draagarmen...
Het verstellen begon al goed met m’n linker torsiestaaf, deze was niet los te krijgen. Na heel veel hitte en WD40 te gebruiken heb ik deze uiteindelijk los kunnen kloppen. De linker kant had ik op de gewenste hoogte gesteld door van het hart van de velg tot aan de wielkuip te meten (merci voor de tip Dirk!).
Raar maar waar kreeg ik de rechter kant niet afgesteld, nu bleek dat ik 2x een linker torsiestaaf had (Ik heb echt geen idee wat de vorige eigenaar hier allemaal mee uitgestoken heeft??). Via Jeff75 ben ik aan de juiste torsiestaaf geraakt en heb ik de auto kunnen verlagen.
Tijdens de zoektocht naar informatie van de 75 op het internet las ik vaak over roest op de brandstoftank, omdat ik toch met een halve restauratie bezig ben leek het me geen slecht idee om mijn tank eens na te checken.
En ja… mijne had het dus ook zitten. Vooraleer ik m’n tank volledig ontroest heb, heb ik deze enkele dagen lang een halfuur achter een stationair draaiende auto gehangen om te voorkomen dat deze tijdens de werken ontploft (-> de inerte gassen van de uitlaatgassen zouden het ontvlambaar gas wegdrijven. Uiteraard kan ik niet verzekeren dat er geen ontploffingsgevaar meer is dus dit altijd op eigen risico).
Na het ontroesten heb ik de gaten gevuld met carrosserie tin, dicht lassen leek me gewoon te gevaarlijk.
Nadat de bougiekabels uit Italië gearriveerd waren (Mgcomp.net, een Napolitaan die bougiekabels hermaakt, voor een setje voor de 75 was ik €205 kwijt inclusief verzendkosten) kon ik de 75 verder startklaar maken.
De 75 heeft niet tegen gesprutteld en startte meteen op
Met het idee om de wagen van binnen naar buiten af te werken ben ik maar begonnen met mijn airco systeem eruit te gooien. Het Aircosysteem werkte nietmeer en om deze werkende te maken zou me veel teveel geld kosten dus heb ik ze er maar uitgegooid. Een van dees zal ik het systeem in de koopjeshoek gooien, misschien is iemand hier iets mee.
Nu de binnenkant ‘afgewerkt’ was kon ik aan de buitenkant beginnen:
Alle verbredingen zijn eraf gehaald om de koets te controleren op roest en waar nodig bij te werken, links achter heb ik een plaatje moeten lassen, rechts achter was er enkel beginnende roest. De voorste wielkassen waren steenhard.
De grootste blutsen moesten uitgeblutst worden om ze achteraf bij te spuiten
Het gat waar ooit een antenne gezeten heeft moest gedicht worden, de nieuwe antenne heb ik in de koffer geplakt.
De voorruit moest eruit om te voorkomen dat de onderliggende roest verder ging roesten, rondom de voorruitdichting was er iets teveel roestvorming naar m’n goesting.
Gelukkig waren ze er optijd bij en hebben we geen plaatjes moeten lassen.
Het negatieve van dit verhaal is dat de voorruit met het uithalen is gebroken, onbekwame mensen zijn een nieuwe komen plaatsen die na 1maand losgekomen is waarna ik een ander bedrijf heb moeten contacteren om deze er terug in te plakken.
Na alle onderdelen bijgewerkt te hebben, heb ik ons vader’ke opgetrommeld om de stukken te komen spuiten
Tijdens de restauratie kreeg ik de vraag van een kameraad om eens foto’s van mijn auto te maken, kijk en geniet zou ik zeggen
Om de oude lak een nieuw leven in te blazen en om het stof in de lak te corrigeren heb ik heel de auto geschuurd en gepolijst
Schoenen maken de man zeggen ze, dus?? Velgen maken de Auto?
Bij de aanschaf van m’n 75 zaten er 2 Zender velgjes onder, toevallig heb ik er nog 2 in Wallonië kunnen vinden en had ik voor €80 een setje velgen. Het stomme is dat deze velgen allemaal terug opgemaakt moesten worden, deze heb ik allemaal moeten opschuren en spuiten.
de opgeschuurde velgen:
De velgen in grondlaag:
De zwarte afwerking van de velgen:
Nu we toch aan de afwerking bezig zijn heb ik me voorgenomen om de grijze zijbaguetten van de 75 mee te spuiten, de lak van 3 lijstjes waren volledig afgeschoten dus kun ik niet anders dan alles te laten spuiten.
In eerste instantie wou ik de keur origineel houden, na de juiste kleur op dit forum gevonden te hebben heb ik deze laten hermaken en had ik een tester gespoten. Eerlijk? De originele kleur trok op niks, veel te grijs, veel te licht, veel te ….
Aangezien er ook een andere kleurcode voor de baguetten te vinden zijn heb ik deze maar laten hermaken, terwijl de spuiter de verf aan het maken was zag ik meteen dat dit hem ook niet was. In overleg met de spuiter had hij er nog andere kleuren bij gegooid om deze donkerder te krijgen. Thuis aangekomen had ik een nieuwe tester gespoten, deze keer was de tester te bruin…. Hoe heb ik dit opgelost? Door in een pot van 500ml “bruine” lak, 300 ml zwarte lak te gooien en hoppa, de perfecte kleur was gecreëerd
Licht bruinig als de zon erop schijnt en anders lijkt het zwart/grijs.
De eerste foto van de afgewerkte 75
Na de remmen bij de plaatselijke Alfa Garage afgesteld te hebben was ik klaar om naar Budapest te vertrekken
De hamvraag, hoe is de Budapest Rally verlopen? Awel…
De rally is supper verlopen, we zijn maar 1x in panne gevallen (op dag 1), het stangetje van de koppelingspomp/koppelingspedaal onder het dashboard was losgekomen. Na een dik uur was dit gefikst en konden we verder…
1 x zijn we ook vast komen te zitten, met een verlaagde auto een camping oprijden is niet bepaald een slim idee
Eenmaal aangekomen in Budapest hebben we besloten om op de terugrit een weekje Italië te doen, echt een aanrader om met een 75 naar Italië te gaan, lekker eten, het zonnetje, 1000 duimpjes, random mensen die vanuit hun auto “Che bella macchina, hooo!!!!!” roepen,… (let er wet even op dat je 98 enkel bij agip kunt tanken en dat de brandstof prijzen extreem duur zijn)
In 2weken hebben we 6000 km gereden en kwa comfort heb ik niks gemist (buiten die airco misschien
)
Voor de rest kan ik de rally aan iedereen aanraden, verschillende generaties doen er aan mee dus je bent nooit te jong of te oud om eraan mee te doen.
Maar… nu begint de 75 echt moeilijk te doen…
Het is allemaal begonnen met een niet werkende aanjager, deze was vast geroest (veronderstel ik) met een doorgebrande weerstand als gevolg. Na de aanjager ingespoten te hebben met wd40 en deze terug gangig gemaakt te hebben heb ik we weerstand terug moeten repareren (tindraadje gesoldeerd). Heeft iemand enig idee hoe je zo’n aanjager kunt reviseren/wie zich hiermee bewig houdt?
Tijdens het werken aan de aanjager was me opgevallen dat de vloer aan de passagierskant nat was, nu bleek dat een van de doorlaat kanaaltjes van het dakraam verstopt zat, door het vocht dat binnen is gekomen is de hemelbekleding lichtelijk gaan hangen….
Verder lekt zowat HEEEEEEEEEL de 75.
lekkage 1: De dichting van de VVT solenoid is aan vervanging toe, waar kan ik zoiets vinden? Kan ik het rubber gewoon insmeren met vloeibare dichting om deze beter te laten afdichten? (zie onderstaande foto)
Lakkage 2: Tussen het onderblok en de voorste kap waarop de waterpomp vastgeschroeft zit
Valt hier iets tegen te doen? Nog geen 10000 km geleden is de blok gereviseerd, dichtingen van reinz zijn gebruikt en alles is op moment aangedraaid. Momenteel gebruik ik 10w40 als olie, moet ik overschakelen naar dikkere olie? Is zo’n “woendergoedje” om lekkages te dichten een optie?
Lekkage 3: stuurhuis geen idee van waar deze juist lek maar deze is over het gehele systeem nat, zodra ik terug wat tijd (en vooral goesting) heb ga ik alles eens proper spuiten om te zien of ik de lekkage kan vinden.
Lekkage 4: versnellingsbak, hier is de dichting van de pris-as aan vervanging toe.
dit gaat waarschijnlijk het eerst volgende zijn wat ik ga vervangen.
i.v.m de lekkage’s hoor ik graag wat jullie erover denken, tips zijn altijd welkom! Van zodra ik vordering boek houd ik jullie op de hoogte.
Carissimi Saluti, Testata