én in een poging om in m'n eentje het projecten hoekje van dit forum levend te houden, een draadje over mijn nieuwe oude daily.Dat verdient elke Busso in dit tijdperk wat mij betreftZou die V6 trouwens een eigen draadje verdienen?
Er was eens een familie met twee kids, een Bertone, een oude Fiat 500, een leasebak, een panda 100hp en een familielid wat tegen de 40 liep (ik...) Wat doe je dan dus? Precies! je koopt nóg een auto. Want vier is leuk, maar 5 is beter.
Het begon allemaal met een marktplaats advertentie zoals er zo veel zijn:
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V 2003 Zwart
Te koop aangeboden, nette Alfa Romeo 156 2.5 V6. Onderhouds historie bekend. Auto ziet er netjes uit, maar verwacht geen nieuwe. Zowel in als exterieur heeft gebruikers sporen. De auto is meer dan 3 jaar in mijn bezit geweest, maar nu ga ik er afscheid van nemen. Recent zijn er 2 xenon starters vervangen en heeft de auto een klein beurtje gehad. Opties zijn onder andere: Xenon koplampen van een 156 GTA, GTA 3.2 Inlaatbuizen, GTA fusees voorzijde, 330mm Schijven met Brembo klauwen, 4 zeer nette GT 3.2 17inch velgen, Madeno einddemper wat voor een fijn Busso geluid zorgt, goed werkende airco, anti diefstal alarm, originele navi inclusief CD's etc. Distributie riem is vervangen bij 178000Km in juni 2016. Voor de rest is dat jaar de koppeling en toebehoren ook vervangen. De auto staat rondom op Eibach B12 pro
met Bilstein veren (40mm lager), de auto is hierdoor redelijk stug geveerd. Hierdoor zit er ook de bekende Alfa rammel in het onderstel. Dit is op te lossen met het vervangen van een of meerdere draagarmen. Voor de rest vervangen sinds ik de auto heb: Bougies, bobine ,motorsteun, stabstangen voor, wiellagers, thermostaat, koelvloeistof reservoir etc. Voor de rest lekt de motor wat olie. Ik vermoed het kleppendeksel van de voorste cilinderbank. Ik hoef tussen de beurten door nooit bij te vullen, dus het is geen grote lekkage. En het linker achter raam gaat niet open. APK geldig tot 26 april 2020. Als er nog vragen zijn kunt u contact met mij opnemen!
En vertaald naar wat ik in de advertentie las:
voel je jong en koop weer een 156! een V6 nog wel!
te koop aangeboden, madeno uitlaat met Busso en een 156 er aan vast. Dik onderstel en wat kleine dingetjes. Distributie zit er al 3,5 jaar op, dus die kan vast nog wel blijven zitten.
Shut up and take my money!
Auto bekeken, betaald en naar zijn nieuwe woonplaats getransporteerd. Mag ik u allen voorstellen:
Busso!
O, en de rest van de auto:
En een erg smaakgevoelig interieur:
Eerste indrukken:
Dat rode leer is wel erg rood. Maar wat loopt die motor mooi rond, en wat klinkt hij geweldig. Bodem ziet er hartstikke goed uit (ik ben er onderdoor gekropen natuurlijk, een project met mega laswerk was wel genoeg). motortje lekt inderdaad ook wat olie maar niet veel. Moet op termijn wat an gebeuren, waarschijnlijk een nieuwe klepdekselpakking. Thermostaat is natuurlijk niet geweldig meer, hij blijft op 80 graden hangen. Cruise control doet het niet, want het bekende koppelingspedaalclipje is los geschoten geweest (nu vervangen door een groter ringetje en een fatsoenlijk klemmetje), en dan zit de koppelingsschakelaar te ver ingedrukt. Simpel op te lossen in een paar minuten met een punt tangetje. O, en had ik al gezegd dat hij geweldig klinkt?
Tot nu toe heb ik er vooral mee getankt, gereden en een Ti interieur gescoord en schoongemaakt:
Dat gaat er binnenkort in. Dan nog een keer die thermostaat en pakking en dan kan ze er weer tegen tot het volgende beurtje.
Blij mee
Mooi he?