Ik heb wel eens paar afgebroken draadeinden in cilkop gehad. (was een van de redenen dat ik die auto voordelig kon kopen)
Ook nog eens wat intensiever gekeken naar het uitlaatgeluid, vond m nog steeds erg veel herrie maken. Op de einddemper lucht gezet (via een compressor en blaaspistool) en dan het uitlaatspruitstuk ingespoten met een sopje. Wat blijkt: het spruitstuk sluit niet netjes aan de op de kop. Helaas, daar was ik bang voor. Want in deze cilinderkop waren enkele uitlaatstuds uitgeboord en getapt naar M10, maar daar was de draad ook al slecht van. Dus ik had M10 naar M8 verloop draadeindes gemaakt en die met speciale hittebestendige loctite er in gezet. Dit heeft even geholpen maar is toch losgekomen.
Voor een M8 helicoil is het gat al te groot. M10 helicoil moet ie nog verder worden opgeboord, vindt ik eigenlijk wel spannend worden. En dan zit ik nog met mijn verloop studs ipv originele M8 studs wat ik liever heb.
Andere optie is mijn oude cilinderkop laten reviseren en daar nieuwe studs inzetten. Maar dat is een duur grapje
Op 1 na gelukt ze eruit te pulken in situ.
Uiteindelijk toch de kop eraf gehaald voor de laatste. Kreeg ik hem er nog niet zelf uit.
Kop naar revisie bedrijf gebracht, die hebben afgebroken tapeind eruit gefreesd, opgelast, gevlakt, en weer draad in de kop gezet. En uiteindelijk was de rekening van revisiebedrijf: 65 hele euro's.
(Ik heb de rekening net opgezocht, wel prijspeil 2005 )
Komt natuurlijk ook nog pakkingen etc bij. En arbeid. Maar je bent wel in 1x echt klaar. Ipv eindeloos blijven klooien. Afhk positie draadeind boor en tap je ook niet ff makkelijk netjes haaks in situ.
Gr
DJ