Het is een probleemloze Alfa Romeo
Ik ben zelf al een aantal maanden het net aan het afstruinen naar 166-problemen, maar er zijn er opvallend weinig te vinden. Draagarmen achter kan je wel in het reguliere onderhoud opnemen, maar die kosten geen vermogen.
De 2.4 heeft nog wel eens een nieuwe turbo nodig, maar ik heb zelf de indruk dat dit komt omdat er veel mensen een JTD rijden die geen turbomotor gewend zijn (dus niet eerst even laten lopen voor het wegrijden en niet even laten draaien voor het uitzetten (dus ook bij het tanken op de snelweg!!!!)). Deze ´problemen´ zijn dan ook niet Alfa-specifiek, maar rijder-specifiek.
De onderhoudskosten zijn hoger dan bij een Mazda middenklasser, want je gaat in een klasse hoger rijden. Dus ook dat is niet Alfa-specifiek.
Wat is duur? Tja, remblokken en schijven van mijn 164 waren (in 2000) ongeveer 900 gulden, terwijl dat voor een %&$# Corsa 1.4 toen 300 en een beetje kostte. Als voorbeeld. Terwijl een waterpomp of een luchtfilter niet veel duurder zijn.
En een turbomotor heeft volsythetische motorolie nodig en een grote motor heeft meer olie nodig dan een kleine, waardoor even olieverversen ook aardig duurder wordt.
Oh, en waar woon je? Als je als particulier auto rijdt kan je misschien beter niet naar de dealer gaan, qua kosten, en zeker bij Alfa Romeo, want er zijn veel specialisten met meer gevoel voor ons merk en lagere werkplaatstarieven.
Oh en je vraag over elektronica: In veel moderne auto´s zijn daar de meeste problemen mee, maar ik heb de indruk dat Alfa´s wel blijven rijden en je niet laten staan. Oliepeil te laag volgens het lampje? Zelf regelmatig peilen, dan weet je het zeker! Er zit veel elektronica op dus kan er in verhouding ook meer misgaan, maar het is een stuk beter dan bij de 164 bijvoorbeeld (en daar heb ik ook nooit last van gehad als er een lampje ging branden waarvan ik wist dat het systeem geen gelijk kon hebben
)
Tja, het is geen Mazda, maar het is dan ook gelukkig geen Mazda!
Succes met je afweging en keus
Mario