DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di jan 28, 2020 20:19



Ook nog eens wat intensiever gekeken naar het uitlaatgeluid, vond m nog steeds erg veel herrie maken. Op de einddemper lucht gezet (via een compressor en blaaspistool) en dan het uitlaatspruitstuk ingespoten met een sopje. Wat blijkt: het spruitstuk sluit niet netjes aan de op de kop. Helaas, daar was ik bang voor. Want in deze cilinderkop waren enkele uitlaatstuds uitgeboord en getapt naar M10, maar daar was de draad ook al slecht van. Dus ik had M10 naar M8 verloop draadeindes gemaakt en die met speciale hittebestendige loctite er in gezet. Dit heeft even geholpen maar is toch losgekomen.

Voor een M8 helicoil is het gat al te groot. M10 helicoil moet ie nog verder worden opgeboord, vindt ik eigenlijk wel spannend worden. En dan zit ik nog met mijn verloop studs ipv originele M8 studs wat ik liever heb.
Andere optie is mijn oude cilinderkop laten reviseren en daar nieuwe studs inzetten. Maar dat is een duur grapje
Ik heb wel eens paar afgebroken draadeinden in cilkop gehad. (was een van de redenen dat ik die auto voordelig kon kopen)
Op 1 na gelukt ze eruit te pulken in situ.
Uiteindelijk toch de kop eraf gehaald voor de laatste. Kreeg ik hem er nog niet zelf uit.

Kop naar revisie bedrijf gebracht, die hebben afgebroken tapeind eruit gefreesd, opgelast, gevlakt, en weer draad in de kop gezet. En uiteindelijk was de rekening van revisiebedrijf: 65 hele euro's.
(Ik heb de rekening net opgezocht, wel prijspeil 2005 :o )
Komt natuurlijk ook nog pakkingen etc bij. En arbeid. Maar je bent wel in 1x echt klaar. Ipv eindeloos blijven klooien. Afhk positie draadeind boor en tap je ook niet ff makkelijk netjes haaks in situ.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di jan 28, 2020 20:23

Als de kop verder goed is natuurlijk.
Als het matige kop is ga je hem niet ongereviseerd terug zetten, dat is weer zonde van de arbeid.
Maar klepzittingen zijn doorgaans ok. Meestal red je het wel met 8 nieuwe klepgeleiders. En dat kost je ook de kop niet.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo mar 01, 2020 14:44

Toch maar besloten om mijn oude kop ter revisie af te leveren bij een alfa specialist in de buurt. Zoals je zegt DJ, beter nu in 1x goed dan jaren door tobben.
En heb overigens ook mijn oude vliegwiel af laten draaien, wordt nu nog even gebalanceerd en dan kan die er op. Broaappp

En de remmen upgrade gaat wat langzaam, maar er zit vooruitgang in.
De adapter voor de voorremmen heb ik uitgetekend na enkele houten prototypes. Wordt 3d geprint en als dat allemaal goed past dan laat ik t frezen van 7075-T6

Afbeelding

En de achterremmen, dat is bijna klaar eigenlijk.
Afbeelding

Brackets moeten nog afgelast worden. Dan is goed heet geweest, en dan vervang ik gelijk de lagers. De remleidingen moet ik op de as fabrieken. En de handrem, daar heb ik wat ideeën over. Wil namelijk mijn gewone handrem blijven gebruiken. Met een tactisch geplaatst T-stukje en wat beugeltjes aan de carrosserie moet dat kunnen.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di mar 10, 2020 22:54

Toch een hoop werk zo! Maar hopen dat het de gewenste resultaten geeft :) Ben benieuwd!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di apr 07, 2020 16:50

De 166 is overigens zonder op of aanmerkingen door de APK gekomen, wat ook wel weer eens leuk is.

De 75 heb ik een groter (90mm) sierstuk op gezet, ook n beetje uit noodzaak want ik was de oude kwijtgeraakt (don't ask)
Afbeelding

En het vliegwiel is terug van het balanceren en heb ik er op gezet.
Ik las ergens een comment dat dit prima ging met de motor er in "staartstuk eraf en motor iets kantelen" dus ik was er vol goede moed aan begonnen. uitlaat er onder uit, cardan er onderuit (wat ik nu overigens in no-time doe) en dan maar begonnen aan het staartstuk.

Nou, ik kan verklappen dat dat dus echt niet zo simpel is. Het staartstuk past niet zomaar door de tunnel en dan moet ie ook nog voorbij de tapeinden op het vliegwiel. Ik ga hier niet vertellen hoe ik dat uiteindelijk klaar heb gekregen, maar mijn tip: Haal gewoon de motor er uit. Bespaar je je veel ellende mee.

Maar het is wel gelukt (ik laat me niet kennen) uiteindelijk
Afbeelding
Links het oude vliegwiel en rechts de andere, met de binnenste verhoging er af gedraaid. Hoefde bijna niks aan gebalanceerd te worden, maar wel een beetje.

En toen weer alles teruggebouwd. Wat me opviel is dat ik nu eindelijk de cardanas wel spanningsvrij kon monteren. In het verleden waren de slopgaten op het einde van hun bereik. De motorsteunen stonden denk ik niet goed op de carroserie.
En dat ie beter hangt merk je echt, want er zijn nog minder trillingen nu. Of ik ben er aan gewend geraakt, dat kan ook :idea:

Hoe dan ook: hoe gaat dat dan met zo'n vliegwiel? Nou het is niet zo'n radicaal verschil als dat ik gedacht (gehoopt?) had maar het is wel echt een aanrader. Motor pakt veel lekkerder door en er zit gewoon meer leven in de brouwerij. Tussengas/heel toe is ook een stuk gaver geworden, de motor reageert veel fijner.


Maar elluk voordeel heb zn nadeel (in de alfa wereld) want ik denk dat ik met mijn gestoethaspel met de motor een stekker intern kapot heb gemaakt want de auto start nu niet altijd meer. Dan meet ik alles na (alles klopt natuurlijk) en dan doet ie t wel.
Maar dat is een klus voor volgend weekend ofzo.
Voor mijn werk kan ik in deze gekke periode gelukkig 100% vooruit met thuiswerken, anders lag de 75 in nog meer stukken op de stoep :jumping:


Oh en mijn ruitensproeierpomp is overleden. Toevallig iemand die eentje?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di apr 07, 2020 18:39

Voor mijn giulia heb ik achterremklauwen van een golf 4 gebruikt. Die zijn van aluminium en hebben een simpel ingebouwd handremmechaniek. Werkt bij mij prima. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 13, 2020 17:29

Ik heb klauwen van een 166 gebruikt. Dat is hetzelfde principe, idd een simpel handrem mechaniek
De as is af overigens.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Had tijd over deze dagen dus heb m netjes gemaakt met allerlei beugeltjes voor remslangen en leidingen. Idee was m zo te maken zoals Alfa t ook had gedaan. Beetje overkill, wat gevlochten remslang met tyraps had ook gewerkt.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 13, 2020 19:39

Mooi werk hoor! Hoop voor je dat dit de rem-perikelen op gaat lossen :)

Ik moet zeggen nu ik alles van het remsysteem van de 75 als nieuw heb gemaakt ik geen klagen heb... Remt een stuk beter dan sommige modernere auto's die ik soms rij, waaronder de 156 waar ik dagelijks in rijd. Pedaal slag is iets langer, maar remt een stuk agressiever. Gebruik Ferodo DS2500 blokken.

Maar als je dit goed werkend krijgt zal het nog wel beter zijn ;) Ga je ook nog iets doen aan de flex in het schutbord en bekrachtiger? Heb destijds gezien dat dit een aanzienlijk deel van de pedaalslag veroorzaakt op het moment dat je echt hard het pedaal in trapt.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo apr 26, 2020 15:36

Zit 2mm strip haaks op het schutbord gelast. Scheelt idd in de pedaalslag.

Heb sinds kort zelf een 3D printer, en dat is toch ook wel erg leuk.

Heb maar een nieuw clipje geprint voor de motorkap steun, die was afgebroken.
Afbeelding

Beetje gek kleurtje maar komt door filament. Kan natuurlijk ook met zwart filament geprint worden, of zwart verven.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo apr 26, 2020 17:15

Zou je voor mij ook zo'n clipje kunnen maken? Mooiste vindt ik in het zwart :) Denk dat er meer 75's zijn waarbij dat clipje kapot is :mrgreen: Heb nu een oplossing, maar gaat ook steeds weer los of kapot....

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo apr 26, 2020 18:56

Ik denk dat Dirk bijna net zoveel clipjes mag maken als het aantal 75's dat er nog is.
Want bij de meeste zal dat ding wel kapot zijn (bij die van mij ook Dirk :lol: )

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo apr 26, 2020 19:00

Ik zal er eens een rits printen in zwart PETG ;)


jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 27, 2020 00:04

Haha top! Gat in de markt. Zo zijn er nog wel meer plastic clipjes die niet meer te krijgen zijn maar wel altijd kapot zijn

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 27, 2020 00:43

De beruchte mistlamp clipjes kan ik ook printen ;) Die heb ik paar jaar terug eens uit laten tekenen door een collega.

En in zwart PETG zie je het verschil bijna niet tussen origineel

Terug naar “Projecten”