WD40 is oorspronkelijk ontwikkeld om vocht te verdrijven, maar het kruipt en smeert ook wel wat, meningen daarover verschillen nogal (zoek maar eens op internet). Je kunt er ook mee schoonmaken. Het is dus van alles wat, maar niet noodzakelijkerwijs het beste voor alles.
Inderdaad gebruik ik ook liever IMAL om bouten (of sondes
) los te maken. WD40 pas ik meer toe om bijv. licht vervuilde elektrische contacten te reinigen en beschermen. Daar moet je dus zeker geen IMAL voor gebruiken, daar ziet grafiet in wat sluiting zou kunnen veroorzaken.
De 'dure' Tuynder sonde was inderdaad het juiste model voor voorste lambda, alfa nummer 55204005. Bosch nummer inderdaad 0 258 017 111, dit staat in het metaal van de sonde gegraveerd.
Het is overigens een 6-draads lambda sensor. Alleen zit de weerstand in de connector en gaan er 5 draden van connector naar sensor. Van connector naar ECU gaan 6 draden.
Uiteindelijk de speciale dop bij de lokale Brezan aangeschaft, was maar iets duurder dan de webshop (als je de verzending meerekent) en gegarandeerd volgende ochtend in huis. En je steunt ook nog eens de lokale ondernemer.
Alleen was het lostrekken met deze dop helaas niet mogelijk. Door de grote opening draait deze bij veel kracht toch nog over de sensor. Dus alsnog de stekker afgeknipt en dan kon ik achterlangs de luchtinlaat net een getrapte ringsleutel (met een rechte ging het niet) er op krijgen. Er was maar heel weinig ruimte en kon slechts een slag van een paar graden maken, maar dat was dus genoeg om net even dat eerste tikje los te geven. Alternatief was demonteren deel van luchtinlaat, maar dat bleek dus niet nodig. Daarna lukte het wel om met die dop de sensor te verwijderen en ook de nieuwe op moment vast te zetten.
Na resetten storing is deze nu niet meer teruggekomen na een aantal ritjes. Alleen bleef de sensor 1 waarde in de Torque Lite app nog steeds op 0V staan. Probleempje van mijn el-cheapo bluetooth OBD2 of van die app? En de eerste ritjes na opwarming een rare verbrande noot lucht. Opbranden vet of coating op de nieuwe sensor? Dat is nu wel weer over.