Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat er benzine in je olie komt
Is ook niet de bedoeling, maar je voorkomt het ook niet. Zelfs niet met Total seal zuigerveren. Oudere auto's (met bv carburateurs) hebben daar altijd last van. Toleranties vd motor zijn niet heel erg geweldig, maar moderne injectie motoren hebben het ook hoor.
Waarom denk je dat het niet zou gebeuren dan?
Voor wat betreft sproeiers aanpassen, dat lijkt mij wat onzinnig. Dat doe je immers ook niet als de pompstations overschakelen tussen zomer- en wintermix.
Dat heeft te maken met de verbrandingsenergie. Zou er al een verschil in winter/zomer benzine zijn dan is het verschil in calorische waarde verwaarloosbaar.
Hoe dan ook, ethanol staat erom bekend dat het aluminium aantast, feitelijk roest maar het wordt dus niet bruin zoals ijzer, het is meer een soort "pitting" en dat maakt het oppervlak ook ruw.
Zie de overige antwoorden. Is voor mij ook nieuw dat alu aangetast zou worden. Evt kan het als er meerdere metalen in het systeem zitten en er een soort van elektrolyse ontstaat. Lood lost gewoon op in ethanol
Vwb brst in smeerolie.
Dat is idd gekend probleem en gebeurd vooral in de opwarmfase (koude motor en startverrijking)
En rijk afgestelde motoren, iets wat oude alfa's vaak zijn, hebben er meer last van.
Van al die overtollige benzine knappen je zuigerveren en hoonpatroon op de voeringen niet op. De benzine spoelt de smo weg. Kijk voor de grap eens hoeveel benzine er word ingespoten door de acceleratiepompen als je gaspedaal in trapt. Alle benzine die je met 2 of 3x trappen voor het starten de inlaatkanalen in trapt verdampt niet. Een deel loopt zo langs de voering het carter in.
(de overmaat benzine is nodig om genoeg verdampte benzine te hebben om de motor te laten aanslaan, want de benzinedamp verbrand, niet de vlst)
Toen ik met m'n eerste restauratie projectje bezig was startte ik soms de motor om de moed er beetje tijdens op/afbouwen. Motor liep al omdat ik de auto halverwege afbouw keer had moeten verhuizen (letterlijk) , en nou ja, een auto verplaatsen gaat best handig als de motor loopt. Om een of andere reden ben ik daarna toch nog keer met nokkenassen in de weer geweest (timing aanpassen?) en sluitschakel laten vallen....
Dus onderste carterdeksel eraf om de sluitschakel weer compleet te hebben.
Ik sloeg echt steil achterover van de hoeveelheid condens en benzine die er eerst uit het carter kwam bij aftappen olie agv van mijn "motiverende" start van de motor. Motor daarna nooit meer tussendoor gestart.
Hier aan gerelateerd, de mensen met een auto die nul olie verbruikt en alleen korte stukjes rijden.
Vervolgens gaan ze op vakantie, en na 2 uur autobahn of route du soleil blijkt de geen olie verbruikende motor in eens oliepeil onder max te hebben....Goh, wat gek. Condens en benzine uit de olie verdampt. Overigens hebben moderne motoren met injectie er minder last van. En gasmotoren nog veel minder.
Lang verhaal kort. Er komt brst in smo. Altijd wel iets. En bij een oude rijke nord best veel.
Gr
DJ