Nog iets, de schakelaar is voor alle versies gelijk, dus ook de modellen met enkele koplampen.
In onderdelenwinkels wordt wel onderscheid gemaakt tussen schakelaars voor modellen met twee koplampen en modellen met vier koplampen. Die zullen toch niet hetzelfde zijn?
En zoals je zelf schrijft, hij schakelt hoog en dimlicht dus ga er maar vanuit dat die nog goed is. Er gaan 4 draden naar de schakelaar, een ongezekerde voeding die ook niet over het contactslot gaat, parkeerlicht/achterlicht, dimlicht en grootlicht. De uitgaande draden gaan naar de zekeringkast en daar worden ze gesplitst naar links en rechts.
Dit vind ik inderdaad zo terug in het bedradingsschema:
Bij de koplamp is een aftakking die het hooglicht van de buitenste- en binnenstelamp verbindt.
Ik zou bij de koplampen kijken hoe deze zijn aangesloten, zitten er 3 draden aan de buitenste lamp en 2 aan de binnenste?
In mijn bedradingschema en ook bij mijn auto in de praktijk is dat niet zo. Dimlicht en grootlicht zijn van elkaar gescheiden. De enige mogelijkheid om ze te tegelijk te laten branden is om ze via de schakelaar allebei tegelijk in te schakelen.
In een bedradingsschema van een ouder model (volgens mij was die van een Super) stond het overigens wel. Bij grootlicht zijn dan zowel de binnenste als de buitenste lampen ingeschakeld waarbij de binnenste lamp gevoed wordt via een doorkoppeling vanaf de buitenste:
Nog iets, de volle stroomsterkte gaat door de schakelaar, bij dimlicht, 2 lampen ca 8A en bij grootlicht 4 lampen ca 16A. Dit is best wel veel en ook de reden dat het niet uitzonderlijk is dat rook uit de stuurkolom komt en de schakelaar smelt....
Niet zo fijn.
Ik kan je aanraden om de koplampen via een relais te sturen.
Ja, dat had ik al gelezen en is ook de bedoeling. Alsnog bedankt voor de waarschuwing.