ma apr 26, 2021 19:51
Ik ken wel iemand die autoruiten tint en daar een bedrijfje in heeft. (Hij werkt met folie in heel veel tinten, niet met coating.) Die kent ook de oude Giulia's want hij heeft de mijne wel eens gezien. Hij wees toen op de achterruit, als een typisch voorbeeld dat bijna niet goed te doen is. Vanwege de grote krommingen die in de ruit zitten aan de zijkanten en dat ook nog in combinatie met ouderwetse draden van de achterruitverwarming.
Nou denk ik dat die krommingen met folie best lukken mits een zorgvuldige verwerking (want het zijn krommingen in één richting, de ruit is niet bol). Maar die verwarming is een ander dingetje... Als je kiest voor achteraf tinten, misschien verstandig om dan een ruit te gebruiken zonder achterruitverwarming, zelfs als jouw Giulia die nu wel heeft? Want niks lelijker dan aftermarket raamfolie met van die lelijke vouwen en luchtbellen er in. Dat wil je een Giulia en jezelf niet aandoen.
En bij moderne auto's zijn ze gewend om ruiten te tinten terwijl die in de auto gemonteerd zitten. Bij zo'n oude Giulia zou ik de ruit er liever uit halen en dan laten tinten, en daarna weer terugplaatsen. Dan kunnen ze er veel beter bij om alles glad en vast te strijken en te föhnen, tot aan de uiterste hoekjes en randjes van de ruit.
.