dus beste als proto, en daarna cnc laten produceren begrijp ik hieruit
Mijn praktijkervaring met 3D-geprinte delen onder de motorkap is, eh, kwalitatief uitermate teleurstellend. De pest is natuurlijk dat je filament een redelijk laag 'smeltpunt' heeft, want anders kun je het niet printen (duh). Prima, dan ga je zo dicht mogelijk aan de bovengrens zitten van wat je printer aankan qua filament en meer dan dat kun je niet doen. Maar dan blijkt dat het geprinte spul vrij lelijke faalmodi kan hebben: al ruimschoots onder de 'maximum' temperatuur gaat het soms al plastisch deformeren of vrolijk aan het delamineren na een paar temperatuurcycli. Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar ik ben er al compleet van genezen. 3D-printen is op het moment leuk om proto-onderdelen te maken om de vorm perfect te krijgen, maar verder... Ter info: dit is op basis van een Ultimaker S5 en diverse filamenten (details kan ik opzoeken, maar het was allemaal hoogwaardig, A-merken als BASF, temperatuurbestendig etc en het resultaat was steeds uien).Ook de temperatuur onder de motorkap moet matchen met het filament. Als alles werkt wil ik er wel een paar printen (zonder garanties)