Beste allen,
Twee weken geleden heb ik met mijn 170pk sterke Giulietta uit 2011 stilgestaan langs de weg. Er kwam witte rook uit de uitlaat en de auto begon heftig te schudden. Volgens de wegenwacht kwam dit doordat er te weinig olie in het blok zou zitten. Uiteindelijk zat het oliepijl precies op het minimum. Olie toch bijgevuld en klaar zou je denken.. De dagen hierna kwam er telkens bij een koude start een trilling vanuit de motor van max. 30 seconden. Hierdoor toch maar een afspraak bij de lokale garage gemaakt. Toen ik eenmaal onderweg was naar de garage begon de temperatuur opeens op te lopen, telkens net voordat de meter het rood in zou klimmen liep ie weer naar beneden. Aangezien ik bijna bij de garage was ben ik daar nog heen gereden (max. 1 km). Achteraf ook niet slim natuurlijk.
Nu komt de garage met het bericht dat de auto waarschijnlijk is overleden, cilinder 3 zou op de metingen geen leven tonen. Ook was het koelvloeistof reservoir compleet leeg terwijl deze 3 maandjes geleden nog ververst was. Reden genoeg om de motor uit elkaar te halen, aldus de garage. Dit willen ze begin volgende week gaan doen.
Nu denken ze aan een lekke koppakking, maar volgens hun kan de motor al helemaal aan gort zijn. Nou ben ik auto-technisch niet zo'n held, maar als de motor zich aan gort zou hebben gereden had ik daar toch echt wel last van moeten hebben gehad tijdens de laatste rit, lijkt me? Op de temperatuurmeter na gedroeg de auto zich namelijk niet 'anders' of vreemd, noch gingen er waarschuwingslampjes branden. De motor ging ook niet in een noodloop.
Nu is mijn vraag; kan het werkelijk zo zijn dat de motor al zo heet is geworden dat hij daadwerkelijk is gaan uitzetten en schade heeft aangericht? De temperatuursmeter is nooit in het rode geweest, maar heeft wel boven de 90 graden gezeten (waarna ie telkens wel weer terugzakte maar ook telkens weer opliep). Dat er iets niet goedgaat snap ik volkomen, maar als de motor naar de filistijnen zou zijn had ik dat toch wel moeten merken tijdens de rit?
Ik hoop dat het uiteindelijk nog goed afloopt, ik ben de Juul nog lang niet zat namelijk