Ik was vast het Bill Watterson copyright ook nog vergeten. So shoot me
Deze zomer is er niet al te veel gedaan aan/met de Bert. Wat heb ik dan wel uitgespookt?
Nou, op vakantie geweest, met Donna de 500. Schijnbaar zijn auto's wat gegroeid in de laatste 50 jaar:
Daarnaast zijn ze ook veel sneller geworden. MdV is met de kids in het Duracell hok gegaan. Was in 1 urr en 40 minuten op bestemming. Ik, plakgas in Donna, deed er bijna 4 uur over. Via een kortere (binnendoor) route.... Maargoed, leuk was het wel.
En de VetroResina dan? Nou, meer modificaties "omdat het kan". De oliedrukmeter in het dash was het verkeerde type voor de zender die ik heb (geen zorgen, het lampje doet het natuurlijk wel). Kleine wijziging gedaan aan de megasquirt om daarmee ook de oliedruk te kunnen meten:
(Ja, da's een 100 ohm pullup naar 5 volt. En ja, na het nemen van de foto heb ik het een en ander vastgezet met hot glue om losbreken door vermoeiing te voorkomen)
En dan kun je dit soort plaatjes maken.
Bij 5,5 bar gaat de overdruk klep open, netjes zoals het heurt. Ik heb destijds de oliepomp opgebouwd zónder extra ringetje trouwens.
Bij stationair en warme motor nog netjes 1,5 bar oliedruk (dat punt staat niet in het plaatje). Daar ben ik blij mee, en....
[flameproof suit on]
...is ook netjes wat mij betreft. Vanuit dit perspectief zie ik dus geen enkele reden voor een hele dikke 10W60 in een frisse Nord. In deze zit een volsynthetische 5W40. Te dun? Nee dus. Hoewel dat op het circuit als de boel pisheet is misschien ander is, maar dat komt dan meer door een te hoge olietemperatuur. Bijkomend voordeel: met een 5W40 komt er meer vermogen aan de krukas uit. Hoeveel? Een klein beejte. Maar het zijn wel gratis PK's
[/flamproof suit]