Het gaat om de datum eerste toelating (waar op over.rdw.nl een letter B bij staat, wat aangeeft dat dit een internationaal erkend gegeven is).
De datum eerste inschrijving in Nederland geeft an wanneer de auto voor het eerst in Nederland tenaamgesteld is, wat bij een origineel Nederlandse auto dezelfde datum is als de datum eerste toelating.
De datum eerste afgifte kenteken in Nederland is nieuw op ovi.rdw.nl (sinds een paar maanden hebben ze dat erbij gezet) en geeft aan wanneer het kenteken is toegekend. Dit kan dagen, weken, maanden en in uitzonderlijke gevallen zelfs jaren vóór de datum eerste tenaamstelling zijn (winkeldochters of demo's). Zo had een collega van mij ooit een auto uit 2010, met een kenteken dat nog vier letters had, terwijl de RDW in 2008 kentekens met drie letters is gaan uitgeven voor personenauto's. Die auto had dus twee jaar op voorraad gestaan bij de dealer.
Om het wellicht wat duidelijker te maken: bij auto's die in het buitenland geregistreerd zijn geweest zie je dat de datum eerste toelating de datum is dat de auto voor het eerst in dat buitenland tenaamgesteld werd. Bijvoorbeeld bij mijn auto (zie schermafbeelding hieronder), ik heb deze in Duitsland gekocht en de datum eerste toelating is 20 augustus 2004. Dat is de dag dat degene die de auto nieuw heeft gekocht de Duitse Alfa-dealer uit reed. Ik heb de auto in juni 2012 gekocht en nadat ik de import procedure had doorlopen heeft de RDW een Nederland kenteken toegekend. Dat was op 4 juli 2012 en dat is de datum eerste afgifte kenteken in Nederland. Omdat ik als particulier importeerde is hij op datzelfde moment ook tenaamgesteld, dus is de datum eerste inschrijving in Nederland ook 4 juli 2012. Mijn auto komt uiteraard in 2034 in aanmerking voor een tweejaarlijkse apk, want dan wordt hij 30 jaar oud, en niet pas in 2042. De datum eerste toelating is dus bepalend.
Duidelijk zo?